kan een mens een week lang zonder slaap?

houdt een mens dit vol zonder bepaalde middelen in te nemen zoals koffie zodat je langer wakker blijft of is een week lang wakker blijven zonder deze middelen onmogelijk?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.4K
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
Een leuk nieuwsbericht in relatie tot je vraag:
http://www.telegraaf.nl/prive/22685043/__Katja_vijftig_uur_zonder_slaap__.html Katja Schuurman vijftig uur zonder slaap Katja Schuurman is bezig met een pilot waarin ze tot het uiterste gaat. Katja is afgelopen weekend gespot in Den Haag waar ze opnames aan het maken was. Als de ooggetuige haar op Twitter vraagt wat ze precies aan het doen was, antwoordt Katja: "Pilot van een nieuw programma van mij; ik bleef 50 uur wakker en onderwierp mezelf aan experimenten; alles voor de wetenschap!" Het management van de actrice/presentatrice bevestigt aan RTL dat Katja een programma aan het maken is voor de KRO-NCRV. Omdat het om een pilot gaat, is nog niet duidelijk of en wanneer het wordt uitgezonden op tv.

Antwoorden (4)

Ja, een mens kan een week zonder te slapen.

Bij de korps mariniers is één van de laatste trainingen een afstand overbruggen van enkele honderden kilometers. Tijdens de training mag je niet slapen.

Het kan wel, alleen ga je wel hallucineren en heb je last van stemmingswisselingen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Op 28 december 1963 besloot de zeventienjarige Randy Gardner om zo lang mogelijk wakker te blijven. Hij hield dit vol tot 8 januari 1964. In totaal bleef hij elf dagen wakker: een record. Natuurlijk blijft niet ieder mens zolang wakker. Hoelang kan een gemiddeld mens zonder slaap?

Gardner bleef 264 uur wakker en had last van stemmingswisselingen, geheugenverlies, hallucinaties en verlies van coördinatie.

Wie probeert wakker te blijven, houdt dit normaal gesproken 36 uur vol. Daarna begint een gevecht tegen vermoeidheid. Na 48 uur is de neiging om te gaan slapen bijna onweerstaanbaar.

Wie lang probeert te vechten tegen slaap, heeft last van microslaapjes. Een persoon slaapt dan voor enkele seconden, zonder dat diegene dat doorheeft. De ogen blijven tijdens een microslaapje gewoon open.

Overigens is het geen goed idee om langer wakker te blijven dan Randy Gardner. Het is namelijk mogelijk om te sterven aan slaaptekort. Wetenschappers hebben in een experiment ratten wakker gehouden en die stierven na twee weken. Een mens kan waarschijnlijk minder lang zonder slaap dan zonder eten.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
+ na 48 uur kunnen de eerste hallucinaties al komen,
vroeger wilde een vriend eens kijken hoever die kwam,
na iets van 50 a 54 uur was het niet meer te doen, hallucinaties waren er al.
Dat was met hulp want er was altijd een 2e persoon wakker. Daarna heeft ie iets van 24 uur geslapen, volgens mij ook niet echt gezond..
Ja het kan zeker maar je moet de periode ervoor in goede conditie zijn en ook een beetje getraind zijn om lang op te blijven. Ook moet je mentaal in orde zijn
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het kan wel, alleen zijn de gevolgen nou niet bepaald prettig (Hallucinaties, stemmingswisselingen etc.) Maar niet iedereen kan dit, ook is het belangrijk dat je fit bent wanneer je dit doet. Ook heb je dan last van microslaapjes. Je slaapt dan zonder dat je het weet enkele seconden (ogen blijven gewoon open).
Te lang niet slapen kan niet, want dat is dodelijk. (Er bestaat een ziekte waarbij mensen periodes hebben waarin ze niet kunnen slapen, hierop volgt dan ook de dood).

Hopelijk heb je wat aan mijn antwoord, groetjes QenAgirl