is het mogelijk om bij een narcose niet in slaap te vallen?

Is het mogelijk om niet in slaap te vallen bij een narcose? is dit een kwestie van dat er dan te weinig is ingespoten of is niet in slaap vallen gewoon een kwestie van dat dit onmogelijk is?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.3K

Antwoorden (2)

Ja, de narcose wordt afgestemd op je lichaamsgewicht en lengte. Een kind zal een andere dosering nodig hebben dan een volwassene. Een anorexiapatiënt zal minder nodig hebben dan iemand met obesitas... Bij een lange operatie zal je ook een andere dosering krijgen dan bij een korte.
Als je te weinig krijgt zal je niet in slaap worden maar alleen duf, of te snel weer wakker worden, als je teveel krijgt bestaat het risico dat je nooit meer wakker wordt.

Dus ja, het kan dat je niet in slaap valt, maar de anesthesist heeft hier voor gestudeerd en zal niet gauw zó weinig inspuiten/in laten ademen dat je helemaal niet in slaap valt. Overigens houdt de anesthesist het tijdens de operatie allemaal in de gaten en kan je tijdens de operatie meer narcotica toedienen.

Toegevoegd na 59 seconden:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Narcose
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Reddie
9 jaar geleden
Plus. Tijdens een operatie worden constant narcotica toegediend. Het is namelijk de bedoeling dat je lichaam die steeds afbreekt. Anders zou je na de ingreep niet meer wakker worden.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ja, exact, hoewel dat tijdens kortere operaties minder nodig zal zijn of misschien helemaal niet (ik weet niet hoe snel het afbreekt, maar ik heb laatst een schouderoperatie had van korter dan een half uur. Ik denk dat er toen niet zoveel extra is toegediend.. maar goed... ik sliep ;))
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
dus stel voor hij spuit genoeg in kan je nog steeds gewoon wakker blijven? mensen zeggen dat dat onmogelijk is
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als hij genoeg inspuit zal je in slaap vallen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
dus wakker blijven is dan op dat moment onmogelijk?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ja
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bij mijn blindedarm operatie, kwam ik pas na 3 dagen weer bij! De arts zij later, je lichaam kan niet tegen narcose
het kan, ik werd bij mijn keelamandelen operatie al wakker toen ze nog bezig waren.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Maar je bent wel in slaap gevallen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het kan trouwens inderdaad dat je onder de narcose wakker wordt (hoewel je dan in de meeste gevallen nog wel verdoofd bent, alleen merkt dat ze bezig zijn).
Maar de vraag is of je niet in slaap kan vallen bij het toedienen van de narcose. En dat kan niet.