ik word ' s nachts wakker omdat ik moet plassen maar als ik naar de w.c. ga dan lukt het plassen niet. Hoe kan dat en hoe los ik het op?

Ik gebruik morfinepleisters, weet niet of dat er iets mee te maken heeft?
Het heeft tot nu toe op z'n langst 2,5 uur geduurd voor ik kon plassen.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
4.9K
Ritsuka
9 jaar geleden
Heb je dit overdag ook?
Heb je ook last van koude handen/voeten?
Heb je stress?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Overdag geen last van, wel stress en snel koude handen / voeten
Amadea
9 jaar geleden
Zou het kunnen dat de reden waarom je morfinepleisters gebruikt ermee te maken heeft? Er zou bijvoorbeeld een gezwel tegen je blaas aan kunnen drukken waardoor je het gevoel krijgt te moeten plassen...
Ritsuka
9 jaar geleden
waarschijnlijk moet je meer eten, dan heb je ook geen koude handen meer. Ik had vergelijkbaar, rond 2 uur 's nachts wakker en altijd koude handen. Kwam erachter dat ik te weinig at.
Meer eten en meer bewegen, stofwisseling ging omhoog, minder stress in mijn lijf en ik sliep beter
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De morfinepleisters zijn vanwege zenuwproblemen in mijn nek, dus denk niet dat dat er iets mee te maken heeft.
Dat levert ook veel stress op.
Ik zal mijn voedingspatroon eens onder de loep nemen, bedankt voor de tip!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dit is niet iets wat je even aan kunt zien en eerst zelf dingen kunt uitproberen of je voeding onder de loep nemen en zien wat dat doet. Dit is iets waarmee je naar je huisarts moet gaan en wat onderzocht moet worden. Het kan gewoon een bijwerking zijn van de medicatie, maar twee uur moeten wachten voor je kunt plassen als je aandrang voelt is echt niet OK, en kan ongeacht de oorzaak in zichzelf weer schade veroorzaken. Als je niet kunt plassen, kan de druk in je blaas oplopen zodat urine terugstroomt naar de nieren. Het blijven staan van urine in de blaas kan blaasontstekingen geven, maar het teruglopen naar je nieren kan nierstuwing veroorzaken en daarmee permanente schade. Niet iets om mee door te lopen, voor je uit te schuiven of nog even aan te zien. Ik vind het wel apart dat je dit specifiek beschrijft als een probleem wat je 's nachts hebt. Heb je overdag nooit problemen met plassen, laat aandrang voelen of plotseling erge aandrang, heet moeilijk op gang kunnen krijgen van de urinestraal of het gevoel niet goed uit te kunnen plassen? Ik kan je aanraden om een tijdje in een maatbeker te plassen en wat je kunt opmaken uit de hoeveelheid die je per keer plast, maar dat ga ik niet eens doen: hiermee moet je echt naar een arts. Hopelijk is het enkel door de medicatie of is er een andere onschuldige en/of goed behandelbare oorzaak, maar hoe dan ook moet dat wel uitgezocht worden.

Het beste antwoord

Om te beginnen met dat wat je vraagt, namelijk of het door de morfinepleisters kan komen: dat kan zeker. Urineretentie (het niet of moeilijk kunnen (uit)plassen) kan een bijwerking zijn. Bij opiaten ontstaat bijna standaard obstipatie door vertraagde beweging van glad spierweefsel, maar ook de blaas bestaat uit glad spierweefsel. Daar komt bij dat opiaten spasmen of een verhoogde tonus van de sfincter kunnen veroorzaken. Beide problemen op zich kunnen er voor zorgen dat je niet goed kunt plassen. Wat je daaraan kunt doen zul je met je arts moeten overleggen, maar als je medicatie de oorzaak is dan ligt een wijziging van je medicatie voor de hand. Hoewel het bijwerkingsprofiel van alle opiaten aardig overeenkomt, zijn er grote verschillen per patiënt. Het kan dus goed zijn dat een ander opiaat bij jou dan niet deze bijwerking veroorzaakt. Daarbij zijn er ook nog middelen die specifiek werken tegen zenuwpijn.

Maar retentie kan ook optreden bij een zenuwinklemming in het ruggenmerg. Als de oorzaak van de zenuwpijn in je nek mogelijk aanleiding kan zijn tot een beknelling van zenuwen, bijvoorbeeld bij een hernia of vernauwing, is het dus mogelijk dat je plasprobleem hiermee te maken heeft.

Daarnaast zijn er nog talloze andere oorzaken mogelijk. En de behandeling hangt natuurlijk af van de oorzaak. Het kan een vrij simpel probleem zijn dat opgelost kan worden met gespecialiseerde fysiotherapie. Als er een specifieke oorzaak voor is, zoals een zenuwbeknelling, blaasdivertikel, vernauwing van de plasbuis of verzakking, kan soms die oorzaak (operatief) aangepakt worden. Is dat niet aan de orde, dan kan de retentie zélf behandeld worden. Soms kan dit met medicatie of het oproepen van de plasreflex door een bepaalde techniek van kloppen boven het schaambeen. Is dat afdoende, dan zou je kunnen leren katheteriseren, dat is een vrij simpele techniek om zelf met een dun slangetje je blaas te ledigen. Nu loop ik erg op de feiten vooruit, maar omdat je vraagt wat eraan gedaan kan worden, noem ik wat mogelijkheden op.

Hoe dan ook moet je naar je (huis)arts gaan. Urineretentie kan afhankelijk van de oorzaak en ernst je blaas of zelfs nieren beschadigen als je er niets aan doet, dus er moet altijd naar gekeken worden. Ik kan zo niet verklaren waarom het probleem alleen 's nachts zou ontstaan, maar dat is dat is dan ook aan je arts om uit te zoeken.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt voor je uitgebreide reactie, ik ga hier zeker wat mee doen!

Andere antwoorden (1)

's nachts gaat je adrenaline omhoog, omdat je metabolisme op dat moment het laagste is.
Je metabolisme zorgt voor energie door de cellen te stimuleren, wegens gebrek aan energie word je adrenaline aangesproken als een soort backup.
Dit geeft bij veel mensen tussen 2 en 4 uur het probleem dat ze wakker worden, met het gevoel dat je moet plassen, een verhoogde hartslag, een droge mond, paniekerig gevoel, koud en/of zweten.

Toegevoegd na 2 minuten:
Zorg dat je stofwisseling omhoog gaat, dan gaat de stress in je lijf omlaag en kun je uiteindelijk beter doorslapen.

Kijk hoe je temperatuur is in de ochtend, 36,7 C is een goede temperatuur als je net wakker bent.
Ritsuka