Als ik b.v. incontinentiemateriaal van een andere apotheek wil hebben, moet ik mij dan volledig laten overschrijven naar die apotheek?

Apotheek A, waar ik ben ingeschreven, levert incontinentiemateriaal van ATTENDS, terwijl ik voorkeur heb voor TENA. Apotheek B levert wel TENA. Echter, toen ik bij B aankwam, kon de assistente mij wel TENA leveren, maar ik moest dat zelf betalen, ondanks dat ik mijn ziekenfondskaart van de I.Z.A. liet zien. Zij accepteerde dat niet, omdat ik niet bij B ben ingeschreven. Toen heb ik het zelf betaald. Ik heb wel een bonnetje gekregen. Ik hoop, dat ik daarmee bij de I.Z.A. terecht kan. En als ik voortaan TENA wil blijven ontvangen bij B, moet ik mij dan volledig laten overschrijven van A naar B, of kan ik bij A blijven voor mijn medicijnen e.d.?

9 jaar geleden
1.1K
SimonV
9 jaar geleden
Als je je bij B inschrijft, zul je bij A moeten betalen voor je medicijnen. Net zoals dat nu omgekeerd het geval was. Denk ik logischerwijs...
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Simon het gaat om verzekerde medicatie, die dus vergoed
wordt en nooit zelf betaald hoeft te worden en Tena met nieuwe
regels per 01/01/14.
Gaat om winst van de apotheek en de verzekering.
Niets logisch aan.

Antwoorden (2)

IZA CURA vindt Tena te duur. Als je doorvraagt of beter nog bij IZA CURA de vragen stelt, zal je het antwoord krijgen dat Tena te duur is, zij geven geen kortingen op grote afname, andere merken doen dat wel en worden dus wel vergoed [een kwestie van te weinig winst voor de apothekers, zij zeggen verlies te lijden...].

Antwoord

Overgaan voor alles is niet nodig, maar kan wel.
Ik heb de ervaring dat een bepaalde pil, die ik zelf moet betalen bij een andere apotheek veel goedkoper is, voor deze medicatie ben ik dus bij de andere apotheek klant [ze bezorgen het zelfs :-)) ].

Toegevoegd na 7 minuten:
Er zijn ook apotheken die alle "incontinentiemateriaal" door een ander [medisch materiaal] bedrijf laat beheren/regelen, de bestelde artikelen worden bij de apotheek in zijn geheel bezorgd, waarna de apotheek het bij de verschillende klanten thuisbrengt.
Informeer eens of er een apotheek is in de buurt die het ook zo regelt, dan zijn er meer mogelijkheden, andere merken mogelijk, maar geen Tena.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
corzijlstra
9 jaar geleden
IZA schrijft het volgende: "Als zorgverzekeraar hebben wij richtlijnen gesteld voor de vergoeding die apotheken en medische speciaalzaken krijgen voor incontinentiematerialen. Binnen deze richtlijnen is het aan de apotheek om te beoordelen beslissen welke middelen zij aan u leveren. Indien u niet tevreden bent met de service die uw huidige apotheek levert bent u vrij om een andere leverancier waarmee wij afspraken hebben gemaakt betreffende incontinentiematerialen te benaderen. U kunt deze vinden in onze zorggids".
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Cor: Dat klopt, maar die apotheek moet dan dus wel afspraken hebben gemaakt met jouw zorgverzekeraar over incomaterialen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Komt er op neer dat je zelf de diverse apotheken zult moeten benaderen om te informeren welke afspraken er met IZA CURA gemaakt zijn en met welke bedrijven die zich op deze markt richten sinds vorig jaar.
Je kunt je eigen apotheek met deze vraag benaderen, maar ook elke willekeurige andere apotheek in jouw buurt, tenzij je alles zelf wilt ophalen, dan mag de apotheek aan de andere kant van de stad zitten.
Ieder bedrijf heeft zijn eigen regeltjes dus let wel op.
Incontinentiematerialen e.d. worden sinds een aantal jaar alleen nog maar geleverd via een gecontracteerde leverancier. Je kunt dus niet zomaar overstappen of 'even' bij een andere apotheek je incomateriaal halen. Vanwege de vergoedingsstructuur is het in principe ook niet mogelijk om achteraf je bonnetje in te sturen voor deze dingen, maar wie weet is je verzekering coulant. Regel is echter dat de gecontracteerde leveranciers de indicatiestelling doen voor de verzekeraar en dat de verzekeraar zelf per definitie alles wat niet gedeclareerd wordt via één van die gecontracteerde leveranciers, afwijst. Dat geldt voor onder meer incomateriaal, stomamaterialen en bepaalde medische hulpmiddelen, verbandmiddelen of medische (sonde)voeding. En dan kan het ook nog zijn dat jouw apotheek bijvoorbeeld wél een contact heeft met je zorgverzekeraar om verbandmiddelen te mogen leveren, maar dat ze geen incomateriaal mogen leveren of precies andersom. Of ja: leveren mag ze wel, maar de klant krijgt dan niets vergoed.

Ik zal een voorbeeld geven: ik bestel al mijn materialen bij een speciaalzaak. Vanwege mijn stoma gebruik ik behoorlijk wat onsteriele gazen in een week. Zijn de gazen op maar heb ik nog genoeg andere materialen, dan haalde ik eerst altijd een paar pakken gazen bij de apotheek op de hoek. Maar sinds een paar jaar krijg ik de gazen dan niet meer vergoed. Laat ik ze echter thuis bezorgen door de speciaalzaak ruim 100 km verderop, dan worden ze geleverd door een gecontracteerde leverancier en daarom volledig vergoed. Zoek de besparing, zou ik zeggen.

Maar goed: in dit verhaal hangt het er dus van af of de apotheek waar je je materiaal hebt gehaald, een type contact heeft met jouw zorgverzekeraar op grond waarvan ze incomateriaal kunnen leveren en rechtstreeks declareren. Als dat zo is, kun je je materialen vergoed krijgen.

Tena wordt inderdaad minder geleverd de laatste tijd: andere merken zijn vaak goedkoper. Mijn advies zou zijn om dit soort materialen voortaan bij een medisch speciaalzaak te bestellen, al zullen ook zij de bezuinigingen merken. Je kunt ze allemaal bellen om te vragen of zij de Tena's leveren die jij gebruikt, maar de kortste klap is waarschijnlijk om Tena te bellen en te vragen welke speciaalzaken hun producten nog steeds regelmatig leveren. Hoe het precies zit met contractering kun je daarna uitzoeken. Over het algemeen bieden die zaken goede service: bestelling vaak de volgende dag thuisbezorgd, en goede adviezen aan de telefoon.