Heeft een kind alleen maar het DNA van de vader? Of hoe gaat dit in z'n werk? Kan het kind niet alleen DNA van de moeder krijgen?

Ik bedoel er moet altijd een DNA test worden gedaan om te kijken of het wel de vader is, wil dit dus zeggen dat het kind alleen DNA van de vader erft?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.5K

Het beste antwoord

De mens heeft een dubbele voorraad DNA. Elk gen in het DNA komt twee keer voor.

(Er zijn wat uitzonderingen, maar daar hebben we het nu niet over.)

De eicel van de moeder bevat van elk gen slechts één exemplaar, in plaats van de gebruikelijke twee exemplaren. Hetzelfde geldt voor de zaadcel van de vader.

Als de zaadcel de eicel bevrucht, ontstaat een baby, die dus in elke cel weer twee exemplaren heeft van alle genen: één exemplaar van de moeder, en één van de vader. Zo heeft de baby dus weer een dubbele voorraad DNA, de helft van de moeder en de helft van de vader.

Een DNA-test wordt gedaan als je niet zeker weet wie de ouders zijn. Bij de moeder is het meestal wel duidelijk. Bij de vader is het niet zo vanzelfsprekend, vandaar dat een vaderschapstest veel vaker voorkomt dan een moederschapstest.

Moederschapstesten worden echter ook wel eens gedaan. Bijvoorbeeld wanneer het vermoeden bestaat dat twee baby's in het ziekenhuis zijn verwisseld. Of wanneer een adoptiekindje na een lange speurtocht denkt zijn natuurlijke ouders te hebben gevonden. Om zeker te weten of je je échte ouders hebt gevonden, en er dus geen vergissing in het spel is, kun je ook in zo'n geval een moederschapstest laten doen.
Cryofiel
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat het leuk maakt zijn de uitzonderingen, daar moet je dus meer over vertellen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vind dit anders al een heel mooi uitgebreid antwoord op de vraag.
Cryofiel
14 jaar geleden
Nadeel van uitzonderingen is dat ze afleiden van de basis. Als je de basis nog niet doorgrondt, leiden de uitzonderingen alleen maar af. Maar ik kan er wel kort iets over vertellen. De grootste uitzondering zijn de geslachtschromosomen. Bij de mens heeft de vrouw XX, de man XY. Dat wil zeggen dat de vrouw van elk gen twee exemplaren heeft: op elk X-chromosoom liggen dezelfde genen; twee X-chromosomen, dus twee genen van elke soort. Heel gewoon dus, zoals ik in mijn antwoord al beschreef. De man heeft een X- en een Y-chromosoom. Die Y is eigenlijk een X waar een stuk ontbreekt. Dus voor drie van de vier poten van de X heeft de man ook een dubbel stel genen, net zoals voor alle "normale" (niet-geslachtsgebonden) genen. Maar voor één van de vier poten van de X heeft de man maar één gen, namelijk alleen dat gen dat op de vierde poot van de X ligt. Die poot ontbreekt op de Y. Vandaar dat mannen meer erfelijke ziekten hebben dan vrouwen. Vrouwen hebben van *alle* genen twee exemplaren. Mannen ook, *behalve* van de genen die op de ontbrekende poot van het Y-chromosoom liggen: daarvan hebben ze maar één exemplaar. Als één van de twee genen beschadigd is, heb je altijd nog het andere gen. Afhankelijk van het gen waar het om gaat, merk je helemaal niets (het andere gen neemt het volledig over), of heb je een lichte afwijking/ziekte (het andere gen neemt het niet helemaal over). Maar zit het beschadigde gen op die ene poot van het X-chromosoom en ben je een man, dan heb je geen zelfde gen op het tweede chromosoom, want daar ontbreekt het. Dan zal een beschadiging dus meteen flink merkbaar zijn.

Andere antwoorden (5)

Een kind heeft DNA van beide ouders. Dus als er een DNA-test wordt gedaan wordt er gekeken of het DNA van de vader ook in het bloed van het kind aanwezig is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een kind krijgt van beide ouders het DNA, maar omdat een moeder zeker weet dat het haar kind is (ze heeft het immers zelf gebaard) hoef je daar geen onderzoek naar te doen.

Vaders weten nooit 100% zeker dat het hun kind is, vandaar dat ze die test doen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Elk gen kan de eigenschappen van de vader OF van de moeder dragen... Zo geldt dat voor elk DNA...

Het is altijd een 50% - 50% kans...

De oudste lijkt meer op de vader en de jongste lijkt het meest op de moeder, denk er maar over na, please...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Cryofiel
14 jaar geleden
Je eerste alinea is onjuist. Je tweede alinea is daardoor niet relevant. Je derde alinea is onjuist.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb er over nagedacht, maar het is volstrekte onzin.....
Mijn gezin bewijst dat.
Cryofiel
14 jaar geleden
@momopoyolo: inderdaad. Nog een probleem is dat het tweede kind op de moeder moet gaan lijken als dat ook het laatste kind is. Maar als er nog acht kinderen achteraan komen, is het tweede kind nummer twee in een serie van tien, en moet volgens XiniX het dus meer op de vader gaan lijken. Het is mij een raadsel hoe dat kind kan weten hoeveel kinderen er na hem nog zullen komen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En wat gebeurd er met kinderen met verschillende vaders maar verschillende moeders?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dezelfde moeders bedoel ik natuurlijk
Als ik jou was zou ik eens het boekje KAAS van Bas Haring kopen of uit de bieb lenen. Er gaat een wereld voor je open. Het is een bekroond boek geschikt voor jongeren van 12 tot 70
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een kind krijgt DNA van de vader of moeder. Met allemaal eigenschappen van de vader en moeder. Maar omdat je van de kleur ogen meestal maar 1 krijgt is omdat de ene kleur overheersd over de ander. Zo gaat het met alle eigenschappen.

Verder gebeuren er meestal allee DNA testen om te kijken of het de vader is omdat je uit de moeder komt. Daarom is het wel zeker dat het haar kind is.

Als je alleen de DNA van je moeder wilt moet je een eicel bevruchten en genetisch modificeren. Misschien is het dan haalbaar. . Maar denk dat et erg moeilijk is als het al haalbaar is;)

Succes ermee;)