Hoe laat ik onderzoeken of ik kinderen kan maken?

Graag zou ik er achter willen komen hoe ik als man laat onderzoeken of ik kinderen kan maken. Ik ben op zoek naar de werkwijze, maar ook naar eventuele kosten enzovoort.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Antoni
9 jaar geleden
Dit is een onderzoek naar je vruchtbaarheid. Daarvoor en voor andere medische vragen kan je altijd in eerste instantie terecht bij je huisarts.
Reddie
9 jaar geleden
Ik zou het gewoon proberen.

Het beste antwoord

Ik ga er eerst even vanuit dat je een vriendin/vrouw ofzo hebt. Mocht dat niet zo zijn kan je dezelfde stappen ondernemen maar moet je telkens even wegdenken dat ik het heb over 'jullie' en 'je vrouw'.

Vaak is het zo dat je eerst een poos moet hebben geprobeerd of je zwanger kan worden samen met je vrouw. Mocht dat niet lukken kan je naar de huisarts gaan, het beste kan je dan samen met je vrouw gaan, als je namelijk geen kinderen krijgt en je hebt toch onbeschermde seks kan er bij jullie allebei iets fout zitten, dus het kan liggen aan de man of de vrouw.

Je kunt naar de huisarts gaan en als man krijg je een zaadonderzoek. Je krijgt dan van de huisarts een potje mee waar je sperma in moet deponeren. Je moet het sperma direct in het potje doen, niet eerst in een condoom, want een condoom bevat zaaddodende middelen.
Binnen één uur moet je dit potje naar het laboratorium brengen - op het formulier dat je meekrijgt met het potje staat vaak wat de openingstijden van het laboratorium zijn. Draag het sperma tegen je lichaam aan, dus het potje moet in een broekzak ofzo zitten. Sperma van de verkeerde temperatuur of sperma dat te oud is is moeilijker te beoordelen.

Dus ga naar de huisarts met je probleem en die zorgt als het goed is voor een potje.

Toegevoegd na 1 minuut:
Na het zaadonderzoek kan er een vervolgonderzoek plaatsvinden, maar dat doen ze alleen als ze afwijkingen vinden in je zaad.

Toegevoegd na 5 minuten:
Je vraagt ook om de kosten, dit zal afhangen van je verzekeraar. Vraag hier even naar bij de huisarts, zij kunnen vaak direct zien hoeveel je zelf moet bijdragen. Drie jaar geleden is over die kosten een vraag gesteld op goeievraag. Misschien heb je daar nog wat aan, maar de bedragen kunnen natuurlijk verouderd zijn. Zie bron.