Hoe komt het dat je soms helemaal geen kater hebt bij de zelfde hoeveelheid alcohol als een andere keer?

Het valt me wel eens op dat je soms helemaal geen kater hebt na een avond drinken, terwijl je dan niet minder hebt gedronken (of zelfs wat meer) als de keren dat je er wel een stevige kater aan overhoud.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
8.6K

Antwoorden (3)

Een kater wordt niet alleen door de alcohol veroorzaakt, maar ook door vochtverlies. Bij dezelfde hoeveelheid alcohol heb je dus minder last van een kater als je meer vocht in je lichaam hebt.

Dat kan gebeuren doordat je vooraf meer (niet-alcoholische dranken) hebt gedronken, of doordat je op de avond zelf of daarna meer water drinkt. Het kan ook gebeuren doordat je tijdens of na het stappen minder zweet, waardoor er meer vocht in je lichaam blijft.

Kortom, de zwaarte van de kater hangt af van de hoeveelheid vocht in je lichaam, en die hangt van veel meer af dan alleen van de hoeveelheid alcoholica die je drinkt.

Toegevoegd na 2 minuten:

Ik heb zelf een aantal keren een kater kunnen voorkomen nadat ik ongebruikelijk veel had gedronken. Ik wist dat ik gevaar liep op een kater, dus zodra ik thuiskwam dwong ik mezelf water te drinken. Veel water. Tot het me zo ging tegenstaan dat ik niets meer kon drinken.

Vervolgens even wachten, intussen pyjama aantrekken, tanden poetsen en dergelijke, en vervolgens nog wat extra water drinken.

Een uurtje of twee later werd ik natuurlijk wakker omdat ik nodig moest plassen. Na het plassen heb ik opnieuw zoveel water gedronken als ik kon.

Goed, het werd dus een nacht met wat plaspauzes, maar ik heb gelukkig geen enkele moeite om opnieuw in slaap te vallen, dus dat viel mee. De volgende ochtend had ik wel een wat duffig gevoel, maar geen kater!

Toegevoegd na 4 minuten:

Laatste toevoeging:

Ook al heb je op die manier geen kater, er zit nog steeds veel alcohol in je lichaam. Het verraderlijke is dat je dat niet door hebt - maar je reactievermogen lijdt er wel degelijk onder, en fiks ook.

Jawel, ook als je ervan overtuigd bent dat er niet veel aan de hand is - je gevoel zit er in dat geval naast.

Dus ook als je op die manier een kater kunt voorkomen, stap dan ook de volgende ochtend niet in de auto, en gebruik geen machines waar je goed je aandacht bij moet houden om ongelukken te voorkomen.

Cryofiel
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De kater krijg je toch pas als de alcohol ook echt weer uit je bloed is? Hoe zou dit dan alsnog invloed kunnen hebben op je reactievermogen als de effecten v/d alcohol dus ook weer weg zijn?
Cryofiel
9 jaar geleden
Nee hoor, de kater krijg je door gifstoffen uit de alcohol en door vochtgebrek. Zoek maar eens op hoe lang alcohol in je bloed blijft, en vergelijk dat met het moment waarop jij een kater hebt - dan zul je zien dat je nog flink wat alcohol in je bloed hebt op het moment dat jij alleen maar in bed wilt blijven.
Soort drank en dan vooral de vervuiling in de drank.
Ze zeggen wel dat je van goeie wijn geen kater krijgt. Is niet waar maar het scheelt wel.

Eten:
Goed eten vooraf: bodem leggen.
Goed eten achteraf: ei, banaan en vruchtensap

Water:
tijdens en na

Verschil in pijnstillers
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Vocht klopt inderdaad maar je kan ook te veel water drinken dat je jezelf verdringt ik zou niet meer drinken dan een paar glazen...