Hoe raak je wraakgevoelens kwijt?

Ik ben door iemand heel oneerlijk behandeld en dat heeft me erg geraakt.
De hele dag gaat door mijn hoofd om wraak te nemen maar ik weet heel goed dat wraak geen oplossing is. Toch komen steeds die gedachten weer terug.
Heeft iemand een goede tip om van die wraakgevoelens af te komen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
8K

Het beste antwoord

Schrijf bijvoorbeeld een uitgebreide brief, waarin je uiting geeft aan je allerlelijkste gevoelens. Of lucht één keer bij een vertrouwd persoon je hart. En laat je gevoelens hierna rusten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een hele goede tip, bedankt.+
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bedankt.

Andere antwoorden (16)

Niet door wraak te nemen gek genoeg. maar door dingen los te laten. dit laatste is niet echt een keuze maar iets waar je op hoopt en zo goed en zo kwaad naar toe werkt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kunt er vanaf komen, door de gebeurtenis een plekje te geven en door vervolgens verder te leven. Je blijft nu maar hangen bij die oneerlijke gebeurtenis. Dat schiet niet op.

Van wraak nemen wordt je nooit beter. Juist daardoor blijft je steeds hangen in wat er gebeurd is en kijk je niet naar voren.
AlphaLimaSierra
14 jaar geleden
Er zijn verschillende dingen die je kunt doen.

De meest verstandige en waarschijnlijk ook meest effectieve oplossing is om een gesprek aan te gaan met de persoon die jou oneerlijk heeft behandeld.
Hierin ga je niet met verwijten smijten, maar leg je uit hoe je je eronder voelt dat diegene jou zo gekwetst heeft. Mogelijk kunnen jullie het met elkaar uitpraten en anders kun je eventueel voorgoed afscheid met diegene nemen.

Wanneer je hem of haar verteld hebt dat je naar aanleiding van de gebeurtenis hem of haar niet meer in je leven wilt hebben en het daarmee afsluit, zul je het in je geest ook sneller naast je leer kunnen leggen.

Je kunt ook proberen simpelweg een hoop afleiding zoeken. Je hebt er immers alleen jezelf mee om er zo ontzettend mee te zitten. Maak wat leuks van je leven, ga fijne dingen doen en leg het naast je neer. Het is iets uit het verleden, de persoon hoef je mogelijk niet meer terug te zien; het is afgesloten.
Eventuele agressieve gevoelens kun je overigens ook botvieren in de sportschool.

Een gemene maar effectieve manier is om in gedachte wraak te nemen op die persoon op alle gemene manieren die je maar bedenken kunt. Ook op deze manier zal je agressie na verloop van tijd afnemen en zul je het in je hoofd af kunnen sluiten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je bent uiteraard ook erg kwaad. Het heeft even tijd nodig voor het wegebt. Vertel het maar aan mensen die willen luisteren, dan raak je het ook eenbeetje kwijt, en fantaseer wat over de manier waarop je die ander een had zou kunnen zetten, wie weet lukt dat nog.
Ik ben nu zelf drie maanden verder, en het is al een heel eind weg.

Toegevoegd na 1 minuut:
een hak,ipv een had
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vergeving lost wraak op... Vergeving is de antidote voor wraak... Hoe doe je dat dan? Door je te realiseren dat jij dit ook zelf gedaan zou kunnen hebben als je in dezelfde omstandigheden zou komen te staan... Als je je dat realiseert, dan kun je vergeven... Of je te realiseren dat die ander niet beter wist, dat is ook een mogelijkheid... Maar één ding is zeker: Wraak lost niets op...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je komt werkelijk en definitief van je wraakgevoelens af door wraak te nemen.

Zoete wraak he , je hoeft niemand te vermoorden of te vernederen.

Je moet datgene verzinnen waardoor jij je helemaal wraaklustig kan uitleven.

Diegene hoeft dat niet eens te weten!

Je kunt een vreselijke haat-brief schrijven,
waarin je alles wat er gebeurt is tot in het diepste overdrijft.
Niet stoppen tot je er zelf genoeg van hebt!
Je kunt geheel anoniem je gevoelens de vrije loop laten gaan.

Juist door NIET te ontkennen, te negeren of te relativeren wat je voelt, zul je er beter mee omgaan!

En door deze gevoelens geheel te overdrijven zul je er uiteindelijk de scherpe puntjes vanaf kunnen 'zien'.

Dat lucht op!

Het was toch ook gemeen!
Accepteer dat 'ze' er zijn, onaardige mensen.
Accepteer, dat nu jij aan de beurt was.

Accepteer, dus het gevoel dat bij deze ervaring opkwam...
en zie dat het je niet kapot heeft gemaakt, of je veranderd heeft.

Je bent er nog steeds, alleen ietsje wijzer nu!

En je kunt weer verder!

Veel plezier met het 'wraaknemen!!'
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat het je zo geraakt heeft, zijn al genoeg negatieve gevoelens om aan die mens te besteden. Geef hem/haar niet de macht over je gevoelens, door je tijd en je aandacht ook nog maar één seconde aan hem/haar te besteden : dat is hij/zij niet waard. Bedenk, dat hij/zij waarschijnlijk ook anderen oneerlijk heeft behandeld, en dat waarschijnlijk nog vaker gaat doen : hij/zij krijgt dat ooit wel een keer thuisbezorgd, want niets gebeurt zonder reden...Zoals de Amerikanen zo fraai zeggen : wat goes around, comes around, en wij wat minder fraai : boontje komt om z'n loontje.

En probeer het met die gedachte achter je te laten : heel veel mensen behandelen je wél eerlijk, en kijk daarnaar.
Laat die slechte ervaring waar hij hoort : bij gisteren.
Aan gisteren kunnen we nu eenmaal niets meer veranderen, wees je daarvan bewust, en vind rust in die gedachte.

Ik weet, dat het makkelijker klinkt, dan het is. Ik heb in gedachten óók de auto van mijn gehate 'ex' zo kortgesloten, dat hij ermee de lucht in zou vliegen en meer zulk fijns. Maar je zit jezelf op te fokken, je ademhaling wordt sneller, je bloeddruk stijgt, en je krijgt een adrenaline-stoot van heb-ik-jou-daar....is níét goed voor een mens, dus doe het jezelf niet aan. Laat het gaan : zulke mensen eindigen als verzuurde, intens eenzame mensen, omdat niemand meer met ze om wil gaan.

Keer je gezicht naar de zon, en de schaduwen vallen achter je....

(en dat zijn genoeg cliché's voor één antwoord) ;-)))

Sterkte hiermee - maar wees rustig, en vergeet het - het is je aandacht niet meer waard.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
het ligt aan de ernst van de zaak.
als het mogellijk is om diegene met gellijke munt terug te betalen,zal ik dat zeker doen .
maar handelen terwijl je op wraak zint moet je voorzichtig mee zijn ,dat je geen dingen gat uithalen waar je later op afgerekend word of spijt van krijgt.
er zijn ook leuke manieren om wraak te nemen b.v. een doos stront opsturen .
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is een kwestie van vergeven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is afschuwelijk om met wraakgevoelens te lopen, het vreet aan je, je kunt het gewoon niet van je af zetten, het blijft maar door je hoofd razen. Maar..... je blaast daardoor die oneerlijke behandeling alleen maar op!

Zelf probeer ik dan te relativeren, zo in de trant van : "was het nou echt zo erg, maak ik er zelf geen drama van, wie ben ik dat ik vind dat ik nooit oneerlijk behandeld mag worden?"

Die wraakgevoelens raak ik het beste kwijt door mij voor te stellen dat de persoon die mij zo oneerlijk behandelde echt iets heel naars overkomt, dat wil ik, ontdek ik dan, eigenlijk helemaal niet, dat zou ik heel erg vinden!

Ik heb trouwens ook wel eens gehad dat iemand, waarvan ik vond dat zij mij heel oneerlijk had behandeld, dit helemaal niet zo bedoeld had en er, na een goed gesprek, een oplossing kwam.
Ook moet je je realiseren dat jij waarschijnlijk zelf ook wel eens iemand (onbedoeld) oneerlijk behandelt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is best moeilijk. Zeker als je nog vol in de emotie zit. Deze emotie zul je eerst moeten bedaren en laten wegebben. Dit heeft dus tijd nodig.
Wees vooral nog gewoon boos in deze periode. Die boosheid is er niet voor niets. Het helpt je verder.

Maar wraak nemen is niet een oplossing. Dit is vaak alleen maar en vicieuze cirkel: Jij voelt je rot, jij neemt wraak, de ander voelt zich rot, die ander neemt weer wraak, enz, enz.
Wil jij je niet vaker rot voelen, dan moet je die cirkel doorbreken. Ander zul je jouw wraakactie gewoon weer terugkrijgen.

Zou het trouwens kunnen zijn dat jij oneerlijk behandeld bent, omdat die ander nu wraak neemt? Dit kan je lastig zien als jij zelf nog in de emotie zit.

----

Net zoals iemand die verdrietig is zijn verdriet kwijt kan raken door te huilen, kan jij gewoon boos zijn. Daarmee raak je het kwijt. Natuurlijk niet ala minute, ook dat heeft wat tijd nodig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wraaknemen helpt niet, is volkomen nutteloos en slurpt alleen maar tijd en energie. Je kunt je tijd beter besteden aan plezieriger zaken. Bovendien kan wraak een
tegenreactie uitlokken.

Realiseer je bovendien dat een van de meest effectieve vormen van " wraak" die je kan nemen " negeren" is.
Als je je niet verlaagd tot het nemen van wraak dan stuur je het signaal " ik sta boven jou" .. je bent de moeite van wraak niet waard. Jij hebt helemaal niet zo veel invloed op mijn gevoelens als jij denkt..

Door wraak te nemen stuur je het signaal.. " je hebt me geraakt!"
Meestal is dat nou NET de bedoeling van iemand die jou iets aandoet.. je RAKEN.

Niks doen zou dus wel eens de ultieme wraakactie kunnen zijn!

1 kleine kanttekening. Ik sta natuurijk maar aan de zijlijn en ken niet alle details in jouw verhaal.
Negeren is NIET hetzelfde als alles maar over je heen laten komen.
Zorg er hoe dan ook wel voor dat het niet een 2e keer gebeurt.. maar daar ben je zelf bij toch? En je hebt zo te horen je lesje wel geleerd. Een gewaarschuwd mens... etc...

SUCCES!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Eigenlijk ben je al op de goeie weg,zeker weten.Je geeft al aan dat je ondanks dat je oneerlijk behandeld ben ,toch van je wraakgevoelens af wil komen.Heel goed ,dat is stap 1.

Je bent gekwetst en daar mag je best even bijstil staan.Maar om weer een beetje een normaal gevoel te krijgen, waar jij je weer lekker bijvoelt, daar zul je even een paar trukjes bij uit moeten voeren.
Wraakgevoelens zijn een nare energie en kan in je lichaam nare bijwerkingen hebben, ze horen niet bij jou.
Je mag wel even kwaad zijn of een tijdje net zolang tot je dit gevoel zat ben,daarna is het tijd voor stap 2.
Vergeven.
Alleen al denken daaraan is al genoeg om het daarna in je gevoel te laten groeien.Een klein hulpje kan zijn ,door die persoon waar je dit conflict mee hebt in een kring van bloemen te zetten in gedachten en proberen veel positieve energie te sturen ook in gedachten.In het begin zul je het daar best wel een beetje moeite mee hebben maar al gauw zul je merken dat het vanzelf gaat.
Onthoud ook dat je eigenlijk voor jezelf bezig bent en niet voor die ander.Door dit te doen heel je jezelf en laat de rest bij die ander.
Stap 3 is dat jij je veel liever en beter gaat voelen en dat je een stukje meer nog van jezelf gaat houden ,gewoon omdat jij weet hoe je moet omgaan met negatieve energie en je niet daardoor laat beinvloeden.Je helpt daar niet alleen jezelf mee maar de hele wereld.
Ze zeggen niet voor niets verbeter de wereld ,begin bij jezelf.
Veel kracht krijg je van mij want ik vind je heel dapper dat je dit op een andere manier wilt oplossen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Niet eraan denken, en als je eraan begint denken. Gelijk je gedachten naar ergens anders brengen.
Succes!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Probeer er alleen van te leren dat je die actie niet bij iemand anders uitvoerd, op dat moment heb je geen tijd om aan je wraakgevoelens te denken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is ook een kwestie van tijd.
Het is voor mij erg herkenbaar, als ik eenmaal boos ben.. Ben ik ook echt boos, en geen makkelijke.
Denk bij jezelf, wie heb ik ermee als ik wraak neem? Dan laat je je gigantisch kennen, en het is een teken van zwakte vind ik
Wees sterk en probeer die wraakgevoelens te weerstaan, praat er over als je er last van hebt, of zet het op papier. Lucht erg op!
Ik weet het is heel moeilijk! Blijf denken: 'Ik laat me niet kennen, en ben verstandiger dan jou'
(Jou = die persoon in kwestie)

Tuurlijk kun je die knop niet in een keer omzetten, dat lukt mij ook niet. Maar als je het tegen jezelf blijft zeggen ga je je echt sterker voelen.
Succes