hoe weet ik of een vriend een burn-out heeft?

Een vriend van mij heeft al erg lang lichamelijke klachten, en de dokters kunnen ook niets vinden bij hem. Zijn bloed is ook meermalen getest op van alles en nog wat, alle waarden waren goed.

De klachten bestaan uit vermoeidheid, rugpijn, pijn aan de knieën, en het gevoel hebben dat zijn lichaam niet meer verder kan. Verder lijkt hij psychische klachten te hebben, maar hij ontkent het (voor een deel).

Mijn vraag is dus een beetje, kunnen mijn vermoedens juist zijn?

Toegevoegd na 1 minuut:
Ook heeft hij regelmatig verkrampingen op verschillende plekken van zijn lichaam

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Amadea
10 jaar geleden
Vermoeiheidssyndroom ME kan dit ook zijn.
Poet
10 jaar geleden
Wat zegt de dokter?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De dokters komen er niet uit. Hij heeft sterke pijnstillers gekregen en die werkten op een gegeven moment ook niet meer. Ding is óók dat hij er soms een aantal dagen geen last van heeft, en daarna dan weer wel, het is dus niet iets wat 24/7 aanwezig is
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het lijkt me ook een burnout.... Vermoeidheid, niets meer kunnen ondernemen, gevoel verlamd te zijn, rugpijn (=Stress)
Poet
10 jaar geleden
Misschien Lyme. Rugklachten, kniepijn, passen daar bij.
http://rivm.nl/Onderwerpen/T/Tekenbeten_en_lyme/Ziekte_van_Lyme#Symptomen
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Fibromyalgie... Past ook in het plaatje.
tinus1969
10 jaar geleden
Opmerkingen als 'Zijn bloed is ook meermalen getest op van alles en nog wat, alle waarden waren goed.' zeggen niets. WAT is er getest, en wat waren de uitslagen?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
B12tekort wordt vaak gemist omdat men zich blindstaart op absolute waarden. zie: http://home.kpn.nl/hindrikdejong/symptoom.htm
daarnaast herken ik veel van wat ik lees ... tegen mij werd op een ogenblik ook gezegd "het zit tussen de oren" ... niets bleek minder waar! ik heb een magnesiumtekort (een ernstig tekort)
Dit kan allemaal alleen worden behandeld met injecties! (tenzij de oorzaak achterhaald en opgelost kan worden)
Magnesium wordt zelfs helemaal niet naar gekeken door artsen :s
(althans pas nádat iemand had vastgesteld én behandeld deed de huisarts het pas ... en toen had ik volgens de huisarts geen tekort ... (ja duh! na een ruim jaar twee keer per week een injectie met magnesium!)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dokters! Denken dat ze alles weten

Antwoorden (1)

Een burnout gaat gepaard met depressieve gevoelens afgewisseld met opgejaagdheid en daarna volledig uitgeput. Deze depressie is lang onderdrukt door bijvoorbeeld hard te werken of veel te doen. Hormoonprocessen zijn verstoord.

De stress uit zich in lichamelijke klachten, maar de diepere oorzaak is een depressie.
Dit gaat gepaard met angstgevoelens, piekeren, cognitieve gedachten, slecht slapen,
eventueel grijpen naar alcohol, zelfs gevoel van doodgaan en soms extreme vermoeidheid of huilen etc.
Vaak pakt de stress de zwakkere punten in het lichaam, zoals rug.

Heeft hij bovenstaande klachten niet doen zou ik meer lichamelijk zoeken.

Herkennen jullie dit dan is er een burnout test m.b.t. zijn denken om te bepalen in welk stadium hij zit.