na het sporten heb ik elke week zoveel adrenaline in mijn lichaam waardoor ik niet in slaap kan komen, wat kan ik hier tegen doen?

Als ik teveel adrenaline heb kan ik dus niet slapen. De volgende dag ben ik dan heel de tijd licht in mijn hoofd, ben ik trillerig en heb ik het gevoel dat ik ieder moment kan flauwvallen.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
4.2K
Ritsuka
10 jaar geleden
Hoe laat sport je, hoe laat ga je slapen en hoe lang slapen?
Eet je wel genoeg? Want wat je in de laatste zin noemt is ook 1 van de symptomen van te weinig eten.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Mn training is van half 9 tot 11. En dan ga ik meestal half 12 naar bed en moet om 7 uur s ochtends uit mn bed. En ik eet heel goed en gezond, netjes me ontbijt, lunch, avond eten en kleine tussendoortjes (2 a3x per dag)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik doe ook yoga de dag erna, en probeer die oefeningen ook te doen als ik niet kan slapen. Maar dat werkt helaas ook niet :(
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Vroeger trainen of later naar bed en nog een stukje wandelen.
Iets korter slapen 1 keer per week is niet zo erg.
Ritsuka
10 jaar geleden
Een half uur na het eten wil je al gaan slapen, vind je het gek dat je dan nog druk bent.
Ik zou eerder trainen, en misschien wat korter, want 2 1/2 uur is wel erg lang hoor.
Dat je 3x maaltijd en 2-3x snacks eet zegt niets over of je wel genoeg binnenkrijgt, ik ga ervan uit dat jij dat wel weet.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik weet niet waar je t vandaan haalt :p maaar im ga niet na een half uur na t eten slapen.. eet dan rond een uur of kwart over 6 en ga om half 9 trainen.
Zodat mn eten goed kan zakken voor mn training.
En kan helaas niet op een andere tijd want t is een groepsles.
Ritsuka
10 jaar geleden
haha, ik bedoelde sporten in die regel, foutje van mij
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Whahaha ik dacht al.. hea heb ik t dan verkeerd neergezet.. maar ik denk dat ik gewoon even contact opneem met me huisarts... want als ik ben wezen stappen (ook al ik geen alcohol op heb) .. en alle andere dagen kan ik ook gewoon normaal slapen... en dan maakt t nie uut hoe laat ik me bed in stap.
tham
10 jaar geleden
drink je misschien te veel energiedrankjes tijdens of na het sporten? Jouw symptomen lijken daar n.l. erg op.

Antwoorden (4)

Half acht tot negen uur trainen is een veel betere tijd, vroeger en korter. Eventueel zou je twee keer per week kunnen trainen.

Daarna douchen, ontspannen, eventueel eten en vervolgens naar bed.

Vraag aan een diëtist[e] of je voldoende eet.
Drie keer per dag eten en snacken is goed, maar de maaltijden kunnen te klein zijn en te weinig van iets bevatten [te weinig groente/vezels of eiwitten bijvoorbeeld] .

Voor het slapen gaan nog iets eten kan, maar neem niet iets dat te zwaar is, eerder fruit en yoghurt bijvoorbeeld.

Als je dit doet en dan nog te kort slaapt en trillerig bent de volgende dag, zou je beter met de huisarts een afspraak maken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Thanks voor de tip.. t wordt dus gewoon contact opnemen met de huisarts.. want weet zeker dat ik goed eet qua vezels en groente etc :)
Ritsuka
10 jaar geleden
maar zit je qua kcal ook goed? want met dat lange sporten vebruik je veel hoor, dan kun je nog zo gezond eten, als je te laag zit in je calorieën krijg je toch problemen uiteindelijk.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik eet ongeveer 150 gram aan aardappelen, zo'n 200 gram groente en zo'n 200 gram aan vlees en dan nog sjuu en chilisaus erover heen. En drink dan 400 ml aan melk of yogi
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat is mn avondeten :p
En s ochtends gemiddeld 3 boterhammen met boter en iets zoets erop en een bak thee.
Lunch is meestal 4 a 5 boterhammen met vlees/kaaswaren.. en dan 2 glazen met drinken.. en dan wat tussendoortjes zoals 2 pakjes granenkoekjes of wat snoepjes.. en ongeveer nog 2 bakken thee
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
En ik ben 1.55m en weeg zo'n 55 kg.. want aantal kcal heeft volgens mij ook met je lengte enzo te maken wat je nodig heb
Ritsuka
10 jaar geleden
Ik heb even snel gerekend. Als je 7 boterhammen eet met kaas (was makkelijker rekenen) en je genoemde avondeten erbij, dan zit je op ongeveer 1500 kcal, 120g eiwitten, 140g koolhydraten en 45g vet.
Hierbij heb ik je koekjes en drinken niet meegerekend. Dus ik gok dat je in totaal rond de 1800-2000 of zo uit gaat komen.
Eet je verder geen fruit op een dag?
Ritsuka
10 jaar geleden
ben alleen de melk vergeten te rekenen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik.probeer elke dag fruit te eten.. meestal lukt t niet in t weekend..maar ik eet meestal wel wat fruit als ik aan t werk ben..
Owja.. en doe 3 schepjes suiker in elke bak thee die ik drink
Ritsuka
10 jaar geleden
Op zich lijkt mij je voeding wel ok, iets meer groente en fruit zou kunnen, maar als je verder op gewicht blijft en je hebt genoeg energie tijdens het sporten, dan zit het wel goed denk ik.
Hoe slaap je als je niet sport in de avond? En hoe voel je je de dag erna?
In de apotheek verkopen ze slaappillen, ik heb ze zelf ook genomen en ze werken prima. Neem er twee in de avond, en je slaapt als een roosje. Maar je moet wel even vragen of die pillen verslavend zijn of niet, vergeet dat niet.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Thanks! :D
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Geen probleem ;) Ik probeer morgen voor je te achterhalen welk merk ik had, van die van mij waren echt goed
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Oww super! Dat is echt tof van je! ^^
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Slaappillen kan je zeker helpen,bij elke drogist en apotheek kan je Melatonine kopen.
Ik heb zelf de sterkste formule die te koop is 1,9 mg.
Melatonine is een lichaamseigen stof en niet verslavend,je kan sowieso geen verslavende slaapmiddel kopen alleen via de huisarts krijgen.
Ritsuka
10 jaar geleden
Kun je niet beter eerst andere dingen proberen voor je aan de pillen gaat?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Lijkt mij ook een strak plan, die pillen kunnen altijd nog.
tinus1969
10 jaar geleden
Dit is een extreem slecht advies. Slaappillen (die werken, zoals oxazepam) zijn versuffend en verslavend. Slaappillen zijn GEEN vervanging van slechte slaaphygiene of van ontspanningsoefeningen. Ze zijn alleen bedoeld voor kortdurend gebruik in crisissituaties.
Je kunt je seksueel ontspannen door bijvoorbeeld zelfbevrediging. Dat is voor de meeste mensen effectief.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ritsuka
10 jaar geleden
haha, dat werkt wel natuurlijk
Probeer de tijd tussen sporten en naar bed gaan zo lang mogelijk te houden, vroeg gaan sporten dus.
Na het sporten en voor het naar bed gaan moet je iets doen waar je rustig van wordt; liggen en pianomuziek luisteren, een soap kijken om je hoofd leeg te maken of even knuffelen met je hond. Dit zal waarschijnlijk werken omdat je lichaam en je hoofd de adrenaline moeten verwerken, en dat gebeurt in bed als je rustig gaat liggen. Als je voordat je naar bed gaat al iets rustigs doen kan je adrenaline verwerkt zijn voordat je rustig in bed ligt.