Moet je een bril als je oogsterkes L1 en re 0,2 zijn?

Toegevoegd na 1 dag:
Deze informatie kreeg ik van de GGD

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedoel je + of -, oftewel verziend of bijziend?
Amadea
10 jaar geleden
Wel als het - 1 is en je auto rijdt. Mijn zus moest met - 0,5 al een bril dragen om achter het stuur te mogen.

Antwoorden (4)

Dat is geheel aan jezelf. Als jij het vervelend vindt dat je (wat) minder goed ziet, kun je naar de opticien gaan.
Ik weet alleen niet zeker of zij het je aanraden, maar als jij een bril wilt is het wel te regelen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je "moet" niets. Als jij geen problemen hebt met kijken, dus geen hoofdpijn, vermoeide of branderige ogen, dan is er niets aan de hand en kun je waarschijnlijk wel zonder. Heb je wel een van die symptomen dan is het misschien toch handiger een bril te dragen, omdat je ook andere afwijkingen kunt hebben naast de bij- of verziendheid, Maar dat kan alleen een oogarts of opticien bekijken
anneliez
10 jaar geleden
Het hangt ervanaf of je met je slechtste oog alles zonder bril nog wel scherp kunt zien.zo niet dan krijgen de hersenen twee conflicterende beelden en zullen ze stelselmatig het slechtste beeld gaan onderdrukken, dan heb je dus een zgn. lui oog. Of dat bij jouw specifieke sterkte ook al gaan doen weet ik niet.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als je die waardes weet, heb je al een meting laten doen. En waarschijnlijk is er ook al gezegd of je wel of geen bril "moet". Ik vat deze vraag dan ook op als "ze zeggen van wel, maar moet dat nou echt?".

Dat beslis je natuurlijk zelf, tenzij je anderen in gevaar brengt (verkeer) of als het niet om jezelf gaat maar om een kind dat mogelijk op school daardoor slechter kan meekomen. Bedenk wel, dat je het pas kunt beoordelen als je een bril probeert. Dat zou een drogisterijbrilletje kunnen zijn van een paar euro. Die afwijking bestaat namelijk al zo lang, dat je eraan gewend bent. En wellicht verschijnselen hebt, waarvan je niet eens door hebt dat het aan die afwijking ligt. Misschien word je wel veel minder snel moe met een goede bril. Maar hier zijn de afwijkingen verschillend per oog, en zulke brillen verkoopt de Kruidvat niet.
Wel... 0,2 afwijking is weinig, en dan is een bril die een beetje vies is al net zo slecht als geen bril. Het andere oog: 1 hele dioptrie is iets waarvoor je normaal wel een bril neemt. En in dat geval doe je natuurlijk die 0,2 meteen ook. Kies je voor geen bril, dan ben je eigenlijk bezig om een deel van de wereld met 1 oog te bekijken (tikje overdreven, maar toch). Gaat het over een kind, dan is er bij 1 onbehandeld oog, waarbij het andere oog alles moet doen, zelfs het risico van een lui oog.
In theorie dan. Of dat bij sterkte 1 al kan, weet ik niet.