Hoe kan iemand zo sterk zijn dat hij onmogelijke gewichten kan tillen/trekken?

Ik snap dit soort dingen niet.
Het lijkt mij fysiek onmogelijk een ding van 90 ton, 90.000kg.
Ok hij staat op wielen, en word getrokken en niet getilt, maar dan nog.

Ik heb gehoord van moeders die een auto optillen omdat hun kind eronder ligt dat heeft dan te maken met adrenaline, maar het houd toch een keer op?

Kortom, hoe kan dit?

Picture for question
10 jaar geleden
3.7K
Ritsuka
10 jaar geleden
als iemand het kan tillen, is het dus niet onmogelijk
HeerVoldemort
10 jaar geleden
Daarom zeg ik ook, lijkt mij, ik zeg niet dat het onmogelijk is.
Ik snap gewoon niet hoe dat kan...
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nou, het is wél onmogelijk en zo'n gewicht tillen kan dus niet.
Iets trékken is een heel ander verhaal. Dan krijg je te maken met rolweerstand, versnelling, etc. Maar dan nóg zijn er grenzen waar je niet overheen kan.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
In dit geval is de grens rolweerstand. (en vast nog een of ander weerstandje die nogal hoog is tijdens stilstand) Of de weg/baan waar het vliegtuig op staan precies horizontaal is, is niet te zien. Een beetje wind mee, scheelt ook al een hele boel. Met behulp van hefbomen zijn de grenzen extreem.

Het beste antwoord

Zo'n ding van 90 ton trekken zegt niet zoveel. Het gaat erom hoeveel wrijving die heeft, dus als die een beetje wilt rollen dan is het wel te doen. Versnelling zal waarschijnlijk heel erg laag liggen.
En als je een auto hebt van 800 kg en die wil je aan 1 kant een stukje optillen heb je nog een kracht nodig van 400 kg. Als je een boom van een vent bent dan zou het je wel kunnen lukken met een flinke dosis adrenaline, maar een moeder die lukt dat echt niet. Die verhalen dat ze een auto op kunnen tillen lijkt me dan ook niet waar.
Nog even leuk om te zien hoe sterk je echt moet zijn om ongeveer 500 kg op te tillen:
http://www.youtube.com/watch?v=fcbYHCQRCsA

In de bron nog een onderzoek of supermama bestaat (antwoord is nee).
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Als het eenmaal in beweging is.

Denk aan de schepen van vroeger met de jagerspaden ernaast.
Het was een dagtaak voor volledige families om het schip voor te trekken.

Zwaar is het wel.