mijn zusje heeft op haar schaamhuivel terugkomende steenpuisten wat te doen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.3K

Antwoorden (1)

Naar de huisarts gaan. Bij terugkerende infecties (een steenpuist is eigenlijk een huidinfectie) kan sprake zijn van een verminderde weerstand, of zou ze drager kunnen zijn van de stafylokok-bacterie die steenpuisten veroorzaakt. In beide gevallen kan een antibioticakuur nodig zijn.

Het kan ook zijn dat ze zichzelf steeds opnieuw besmet: een steenpuist is erg besmettelijk en als hij eenmaal openbarst kan het pus gemakkelijk de huid er omheen opnieuw besmetten. Als ze een steenpuist heeft moet ze er niet aankomen en als hij eenmaal open is kan ze het beste de huid rondom de puist wassen met desinfecterende zeep of een ander ontsmettingsmiddel om vervolgens de puist af te dekken met een steriel gaasje. Daarna heel goed handen wassen. Een steenpuist kun je eventueel sneller laten rijpen (en uiteindelijk daarmee sneller laten genezen) door er warme kompressen op te leggen.

Om nieuwe besmetting te voorkomen helpt het om de huid goed schoon en droog te houden en irritatie te voorkomen. Dus geen strakke kleding dragen, materialen kiezen die niet broeien, dagelijks een schone handdoek gebruiken en eventueel regelmatig wassen met een desinfecterende zeep. Als ze haar schaamhaar scheert, zou ik aanraden daar in elk geval voorlopig mee te stoppen. Tussendoor altijd de handen goed wassen en nagels kort houden helpt tegen herbesmetting en beschermt ook de mensen om haar heen tegen besmetting. Als ze trouwens werk doet in de zorg of horeca wordt aangeraden met de bedrijfsarts te overleggen. Omdat een steenpuist erg besmettelijk is is het zeker van belang om extra hygiënemaatregelen te nemen als ze werkt met mensen met een verminderde weerstand.

Maar voor zichzelf moet ze dus ook medische hulp zoeken. Zoals gezegd kunnen herhaalde infecties duiden op een onderliggend medisch probleem. Ze moet in elk geval contact opnemen met haar huisarts als ze een steenpuist heeft en zich daarbij ziek voelt, ze koorts heeft of ze in het gebied rondom de steenpuist gezwollen lymfeklieren heeft. Maar los van eventuele ziekteverschijnselen (die je krijgt doordat de bacterie zich uitbreidt of zelfs in het bloed terecht komt) moet ze als ze regelmatig steenpuisten heeft, gewoon naar de huisarts.