Kun je gehoorschade krijgen door rookmelders?

Ik logeerde ergens, er waren zes rookmelders.
Deze gingen allemaal tegelijk af terwijl ik in bed lag, er was geen rook of iets, ze sloegen zomaar op hol.
Dit heeft heel erg lang geduurd, ik raakte erg van slag en was daarom niet zo snel aangekleed, zodat ik naar buiten kon.
Ik weet niet hoeveel decibel het was, ik ben er lang onder geweest, minstens tien minuten.
Ik heb er zelfs pal onder gestaan in een poging met een bezemsteel een knop op een rookmelder in te drukken, zodat hij misschien zou uitgaan.
Dit deed ik dan een minuut ofzo, ik heb het ook meerdere keren geprobeerd.
De herrie was, in ieder geval figuurlijk gesproken, werkelijk oorverdovend.
Kan ik hierdoor geschoorschade hebben opgelopen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
9.2K

Antwoorden (2)

Dat is zeker mogelijk als je oren gedurende 10 minuten dat geluid hebben moeten trotseren. Je trommelverlies werd in ieder geval langer bloodgesteld aan de scherpe tonen van een rookmelder en dus is het mogelijk dat je schade hebt opgelopen.
Als dat het geval is dan kan je dat op verschillende manieren voelen (dit is geen expertenanalyse, maar het zijn enkele indicaties waarmee je naar een oorarts kan gaan): deden/deed je trommelvlies pijn tijdens het alarm? Bleef het nadat het alarm gestopt was nog steeds pijn doen? Toen je achteraf opnieuw ging slapen, hoorde je toen een voortdurend gesuis in je oren dat enkel niet hoorbaar was als jij geluiden maakte of als jij in een meer lawaaierige omgeving waard? En is dit nog steeds zo? Hoor je effectief minder sinds het incident?

Het is begrijpelijk dat je overdonderd werd door het geluid, de reden waarom je in de kamer bleef is me nog een raadsel. Rookmelders hangen in hotels, in jeugdherbergen, in flatgebouwen, ... op verschillende plaatsen in het gebouwen zodat mensen bij brand zo snel mogelijk geëvacueerd kunnen worden. Voor zover ik de situatie kan inschatten en jij in een jeugdherberg was (en de alarmen inderdaad allemaal tegelijk zijn afgegaan, door misschien een technisch probleem) dan is het toch je eerste prioriteit om de kamer en het gebouw zo snel mogelijk te verlaten? Op dat moment weet jij bijvoorbeeld niet of er elders in het gebouw brand is uitgebroken. Als je op zo'n moment het alarm probeert af te zetten dan zet je je eigen leven op het spel.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nee, dat is onwaarschijnlijk.

Een rook melder geeft een signaal van rond de 85 decibel. (bron 1)
Laten we uitgaan van 90.

90 decibel geeft pas na een uur kans op blijvende schade. (bron 2, stukje naar onderen met de kleuren groen gele en rood)

Het geluid van een rook melder lijkt veel luider dan het is en dat is natuurlijk ook de bedoeling. Je kan er helemaal gek van worden, maar schadelijk is het niet.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
geen gehoorschade dus, maar heb wel vorig jaar een schouder gebroken door een rookmelder :p
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Door een rookmelder, of was je zelf niet heel handig bezig? ;-)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
heel erg schrikken van de herrie en vervolgens met sokken op laminaat de hoek om proberen te rennen! haha