Werkt dromen ontspannend?

Er zijn allerlei manieren om ontspanningsoefeningen te leren als je niet goed in slaap kan komen.
Vaak werken deze ook goed.
Maar als je nou veel droomt en de volgende morgen wakker wordt en heel moe bent dan denk ik, werken dromen wel ontspannend of wordt je er juist vermoeider door? Dus, werken dromen ontspannend?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.6K

Het beste antwoord

S'nachts moet je de energie die je de dag er voor gebruikt hebt, weer aanvullen.
Als je dat niet lukt, verbruik je ergens te veel energie en ga je vanzelf aanspraak maken op je reserve energie.
Dit alles geeft je veel spanningen, waardoor je meer gaat dromen, teminste, dat denk je en omdat je dat dromen onthoudt geef je die dromen er van de schuld, heel logisch trouwens.
Iets in je dagelijkse leven kost te veel energie van je, denk als eerste aan ergenis, komt het meeste voor.
Maar ook boos worden, niet begrepen worden, niet voldoende gewaardeerd worden, onvoldoende overzicht hebben enz.
Ga bij je zelf na, wat het zou kunnen wezen, voldoe je niet aan een verwachting?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Dromen is een manier om je ervaringen van de dag te verwerken. Normaal gesproken ruim je zo je hoofd op, bij wijze van spreken. Dromen staat een goede nachtrust en ontspannen opstaan dan niet in de weg. Maar als je heel heftig droomt, of heel eng, dan ben je heel gespannen. Je wordt dan ook vaak wakker met een schok en voelt je niet uitgerust. Volgens mij komt dit dan omdat je hoofd je ervaringen nog niet heeft verwerkt. Je kan iets meegemaakt hebben dat niet in 1 nachtje is 'opgeruimd'. Dromen kan dus wel degelijk invloed hebben op de kwaliteit van je slaap.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij slaapstudies is ontdekt dat alle mensen ongeveer 6 keer per nacht dromen in verschillende lengtes. Wetenschappers denken dat het dromen een verwerking is van indrukken. De hersenen zijn dan heel actief.

Bij die droom worden allerlei associaties gemaakt en het blijkt dat hoe ouder je wordt hoe gekker je dromen. Ook kunnen indrukken van de voorgaande dag of stemmingen de droom beïnvloeden.

Je kunt dus niet zeggen dat als je veel droomt je dan moeier wakker wordt, want iedereen droomt ongeveer even vaak (wel leeftijdsafhankelijk). Of je ontspannen wakker wordt hangt ook af of je de andere slaapfasen (1 t/m4) goed doorloopt en of je ontspannen gaat slapen.

Mijn ervaring is dat als ik voor het slapen ontspanningsoefeningen doe ik heel snel in slaap val en bij voldoende slaap ook ontspannen wakker wordt.

Toegevoegd na 3 minuten:
Hierbij enkele bronnen die mijn dochter heeft gebruikt bij het maken van een spreekbeurt over dromen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijn ervaring is dat hoe intensiever de beleving is geweest op de dag ( met wat dan ook ) je met een droom hierover geen ontspannend effect berijkt ( integendeel zelfs )
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
NEE...

Ontspanning en dromen hebben niets met elkaar te maken... Slapen heeft met ontspanning te maken... Dus als je moe wakker wordt slaap je niet goed... De droom faciliteert de slaap, dus die maakt je slaap mogelijk... Dus als je niet zou dromen zou je helemaal niet slapen, helemaal niet tot ontspanning komen...

Maar dromen kunnen wel inspannend zijn, dat kan dan weer wel... Dromen is namelijk niet een deel van het slapen... En als ik slapen zeg, bedoel ik altijd diepslapen... Slapen is de toestand van de kleine dood... Dus totaal geen enkele ervaring bereikt je bewustzijn, dat is slapen... Je auto draait stationair, terwijl de chauffeur weg is uit de auto, dan slaap je... Dan ontspan je...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dromen werkt ontspannend. Mensen aan wie kunstmatig droomslaap wordt onthouden in slaaplabaratoria veranderen in een geestelijk wrak.
Als je moe wakker wordt en naar hebt gedroomd is er iets niet in orde; of de spanningen die je overdag oploopt zijn te hoog of je slaapt regelmatig te weinig.
Daarnaast kunnen er natuurlijk nog lichamelijke problemen zijn waardoor je nachtrust niet optimaal is.