Ik trek onbewust altijd aandacht. Ik vind dit heel vervelend en probeer het vaak tegen te gaan, maar het gebeurd onbewust toch, hoe kan dit stoppen?

Altijd lach ik nét iets harder, of trek ik toch weer de aandacht door een verhaal te vertellen. Ik wil heel graag niet al te veel opvallen en gewoon zoals de rest normaal doen. Het lukt niet, hoe vaak ik het mezelf ook voorneem. Heeft iemand een tip of een boek/site waar trucs staan om eraf te komen?

Toegevoegd na 21 minuten:
Het probleem is dat ik zelf en mijn omgeving er last van hebben...

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.3K
Reddie
10 jaar geleden
Wat is daar mis mee? Er is in elk gezelschap altijd iemand die de boventoon voert.

Antwoorden (1)

In de onderstaande link staan dingen die waarschijnlijk niet van toepassing zijn op jezelf, omdat je een paar dingen hebt die ze daar opnoemen. Eentje er van is het overdreven lachen, die valt zeker onder het kopje: De persoon vertoont overdreven en theatraal gedrag en overdrijft zijn/haar emoties.

Ga eerst bij jezelf stil staan, waarom doe je dit? Is het omdat je onbewust misschien jaloers bent als iemand anders krijgt binnen een groep? Of is het omdat het je belangrijker en/of ervarener laat voelen? Onzekerheid? Als je hier zelf achter kan komen, dan ben je al een heel eind om het te verminderen.

Als je er zelf niet uit kan komen, zijn er altijd volwassenen in je omgeving met wie je kan praten hierover. Zij hebben meer levenservaring en hebben zoiets wellicht ook meegemaakt. Zit je nog op school? Dan is er een vertrouwenspersoon of een mentor waar je mee kan praten! Heb je een goede band met je ouders of met één van je ouders? Praat dan met hen!

Wat je voor nu kunt doen, is eerst even nadenken voor je iets zegt of doet. Bedenk of je het verhaal we wilt vertellen en zo ja, welke stukken er eigenlijk niet zo overdreven hoeven. Zo voorkom je (overdreven) verhalen die jou en je omgeving storen.