Is een pizza gezond?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
8.2K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
wil je soms zeggen dat als ongezond is je niet meer pizza gaat eten?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee hoor, ik vind ze HEERLIJK.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vroeg het me alleen af, omdat kaas en groente enzo wel gezond is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
kaas is niet gezond

Het beste antwoord

Nee.
Je kunt een pizza wel heel gezond máken, door volkorenmeel te gebruiken voor de bodem, veel verse groente en liefst ook verse tomatensaus en een minimale hoeveelheid vlees en kaas, maar de standaard pizza zoals wij die kennen is te vet, te zout en bevat veel te weinig groente en witmeel, dat eigenlijk ook niet bepaald gezond is. Vooral de Amerikaanse pizza is een drama op voedingstechnisch gebied.

Je kunt gerust een keer een pizza eten als avondeten, maar de illusie dat je alles van de schijf van vijf in de juiste verhoudingen binnenkrijgt, moet je beslist laten varen. Tenzij je dus, zoals gezegd, je eigen gezonde, uitgebalanceerde pizza maakt. Maar dan is het beslist geen snelle hap meer.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (17)

Ja die is gezond... Maar zoals met alles, neem het met mate... Heel gezond zelfs...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ligt eraan wat voor soort pizza.
als je er alleen maar groente oplegt zoals parika, tomaten, champions, dat kun je spreken van gezond
maar als je er salami of veel kaas of vlees op doet is hij weer minder gezond
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee een pizza is veel te vet!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Klopt, o.a. door het vele kaas dat er op zit en vlees.
Voor een gezonde maaltijd bevat een pizza te veel calorieën, te veel vet (slechte vetten) en te weinig groenten.

Dus om pizza 'gezond 'te noemen gaat te ver, maar het is niet ongezond om af en toe een keer pizza te eten, maar eet dan geen hele pizza, maar een halve en eet er een gezonde salade bij.
Voeding hoef je niet direct in een hokje 'gezond'of 'ongezond' te plaatsen als je het groter bekijkt. Je moet gewoon zorgen dat je over de gehele linie een gezond eetpatroon hebt. Dus als er, over de hele dag gezien, voldoende groente, fruit, vezels e.d. in je voeding heeft gezeten, is een stuk pizza niet 'ongezond', maar als dar de maaltijd is waar jij je vitaminen en vezels uit moet halen dan is het geen verstandige keuze.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kunt een pizza-punt vergelijken met een héle dikke witte boterham, met veel vette kaas, een beetje tomatenketchup, en dan wat je er verder op hebt. Een hele pizza dus met zo'n 6-8 dikke witte boterhammen met eigenlijk heel weinig, maar dan veel van hetzelfde erop.
Verder zijn hierboven al allerlei tips gegeven, hoe je door hem met verse groenten, tomaten ed . gezonder kunt maken, maar ik zou het zeker niet dagelijks eten, want gek genoeg mis je dan eigenlijk je 'warme' maaltijd : het is eigenlijk meer een lunchgerecht. Maar dan dus een lunch van 6-8 dikke boterhammen....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Op een lijstje van de dietiste staat dat je pizza als uitzondering kunt eten maar zeker niet wekelijks.
Zie het antwoord dat al gegeven is waarin staat hoe je een pizza wel gezonder kunt maken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
nee en ja...
nee want er zitten veel te veel calorieen in een pizza
Ja: als er verse groenten opzitten enzovoort... dan is het wel gezond...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ligt eraan welke.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dan zou je er mee naar de "pizzadokter"moeten gaan en die kan na de keuring de uitslag geven!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
lol+1
niet gezond maar ook niet ongezond,net als melk en pindakaas moeilijk te beoordelen,en iedereen denkt er anders over
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
nee.pizza is niet echt gezond er zit veel vet in
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik denk het niet al doe je er nog zoveel groente op, het is voor de meeste mensen niet zo goed er zit namelijk heel veel zout en calorieën in......
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vrees dat de kant en klaar pizza's veel te veel zout en kaas bevatten. Kaas is dé boosdoener..

Afgelopen zomer in Italie heb ik een aantal malen pizza gegeten zónder kaas. Een dunne bodem, maar wel ham, champignons, tomaat en andere groente, lijkt me niet zo schadelijk als die vette kant en kalar pizza's.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ligt eraan waaruit de bodem bestaat
en wat je erop doet.
zelfs dan kan een pizza gezond zijn.
kijk hier
http://www.hoedoe.nl/eten-drinken/wereldkeuken/hoe-maak-ik-een-gezonde-pizza
en
http://www.afvallen-weblog.nl/gezond-recept-voor-zelfgemaakte-tomaat-basilicum-pizza/#
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De 'standaard pizza' is niet gezond maar je kan er wel zelf eentje maken die stukken gezonder is. Beperk de kaas en vlees of vleeswaren.
Je kan ook een bodem maken van aardappelpuree! Wel 'dubbelbakken' d.w.z. eerst een soort pannenkoek van aardappelpuree even onder de grill bakken, daarna tomatensaus erop met champignons, ui en andere lekkere groenten (asperges, artisjok, paprika enz.) iets besprenkelen met balsamico-azijn en dan onder de grill. HMMM!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Niet die je bij de supermarkt haalt.
Maar als jij er zelf eentje maakt met allerlei verse groenten dan is deze best gezond!