Wat is de normale gemiddelde bloedsuiker waarde over 2-3 maanden?

Volgens mij zit ik met 5,1 nog redelijk goed. Ook klopt dit met wat ik op internet lees maar volgens de doktersassistente mag dit niet hoger dan 4,2 (42) zijn. Maar ik vertrouw niet helemaal op haar.

Toegevoegd na 1 minuut:
Volgens mij is de kennis van de doktersassistente niet helemaal zoals die moet zijn.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
13K
tinus1969
10 jaar geleden
Als de doktersassistente zegt dat de waarde niet goed is, dan heeft ze meteen een afspraak bij de huisarts voor je ingepland neem ik aan/
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Omdat sommige artsen met factor 10 vermenigvuldigen. Erg verwarrend. De assistente heet geen afspraak ingepland omdat ik zelf wel weet hoe ik het suikergehalte omlaag kan krijgen.

Antwoorden (2)

Een gezonde bloedsuikerwaarde ligt tussen de 4,0 en 8,0 mmol/l. In principe geldt dit voor zowel volwassenen als kinderen, met of zonder diabetes. Soms spreekt een arts met iemand persoonlijk andere bloedsuikerwaarden af. Bijvoorbeeld bij hoogbejaarde mensen met diabetes die door insuline spuiten en weinig eten anders te gemakkelijk een hypo zouden krijgen (veel te lage bloedsuiker).
Goed om te weten: meters die de bloedsuiker meten (glucosemeters) hebben vaak een kleine afwijking, waardoor de cijfers achter de komma niet altijd precies kloppen.

Toegevoegd na 3 minuten:
Als je veel uitschieters hebt onder de 4,0 of boven de 8,0 dan moet je contact opnemen met je behandelend arts, tenzij je dit zelf kunt corrigeren. Volgens mij is jouw bloedsuikergehalte prima in orde.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De kennis van de assistente lijkt redelijk op orde, maar ik denk dat er sprake is van de nodige (spraak)verwarring.
Het normale glucose in het bloed, de waarde die glucosemeters weergeven, is een maat voor de concentratie glucose in het bloed; oftewel het vertelt hoeveel glucosemoleculen er zijn per liter bloed. Deze waarde hoort tussen de 3,5 en 7 te liggen; bij diabeten grofweg tussen de 4 en 8.

Wat in de volksmond het 'gemiddelde suiker' is gaan heten (het HbA1c) is echter een compleet andere maat.
In het bloed kan het hemoglobine (Hb) een verbinding aangaan met glucose. Hoe meer glucose er in het blief zit, hoe meer Hb-moleculen zo'n verbinding zullen maken. Het HbA1c geeft weer hoeveel procent van alle Hb-moleculen zo'n verbinding gevormd heeft. Aangezien het 2-3 maanden duurt voordat deze waarde stabiel is, is het een maat voor hoe hoog het glucose de afgelopen maanden gemiddeld geweest is; vandaarde (foutieve ) term 'gemiddeld suiker.'
Vroeger werd het HbA1c uitgedrukt in procenten; hij hoorde onder de 7% te blijven. Vorig jaar is echter afgesproken om het HbA1c in een andere eenheid uit te drukken. Het wordt nu uitgedrukt in mmol/mol. De waardes zijn daarmee veranderd. De waarde van 7% komt overeen met een waarde van 52mmol/mol. De nieuwe normaalwaarde is dan ook geworden: beneden de 53 mmol/mol (afhankelijk van een aantal factoren.)

U heeft een HbA1c van 5,1%; oftewel 32mmol/mol. Dit is een prima waarde.
De assistente had het over 42mmol/mol (dus niet 4,2!) Dit komt overeen met 6% de verouderde afkapwaarde om een glucose of HbA1c gestoord te noemen.

Op www.nieuwediabeteswaarde.no staat een tabel om de oude en nieuwe waardes om te kunnen rekenen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Plus voor de duidelijke en geduldige uitleg!