Waarom is het soms zo moeilijk je boosheid beheersbaar te maken?

Ik snap ook wel dat het een emotie is, maar toch ben ik goed in staat rationeel te denken, maar op het moment dat iemand mij provoceert is de emotie sneller en soms zou ik graag eens wat kalmer reageren. Het is daarna ook meteen weer over, maar dan ben ik al boos geweest, jammergenoeg.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.1K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ach, je moet toch ook niet over je heen laten lopen!

Het beste antwoord

Ik vind het knap wat je daarmee kan. Jij bent volgens mij een gezond persoon.

Je kan namelijk je boosheid uiten en daarna is het ook over. Dan is het uit je lichaam en geest. Het blijft dan niet meer achter waar het zich als een blokkade gaat ophopen. Konden we dit allemaal maar.

Jij hebt die boosheid helemaal beheerst. Precies zoals het de bedoeling was.

Maar misschien bedoel jij wat anders. Misschien vindt jij het niet ok als jij je emotie op een ANDER afreageert. Dat jij die ander opzadelt met jouw emotie. Dat die ander dan misschien niet goed ermee om kan gaan en dat die ander met jouw boosheid, blokkades opbouwt.
Dan ben jij er misschien wel vanaf, maar nu heeft een ander het. En dat was nu ook niet echt de bedoeling.

Zie de emotie zoals boosheid, als energie. Die energie wil jij kwijt, maar die wil jij niet achterlaten in een ander. Als jij die boosheid als een energie ziet. Dan kan je deze even verzamelen, hem in een zak stoppen (bij wijze van spreken) en het letterlijk bij de vuilnis zetten. Als afval. Hiermee geef je het aan het universum. Die weet er wel raad mee en verwerkt het tot een andere soort energie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mooi antwoord.+1
Ik heb alleen een iets snellere manier.
Rechtstreeks de energie uit je lichaam de aarde in laten stromen, via je voeten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vergeet niet dat de energie stroomt. Dus je moet ook een aanvoer creëren met nieuwe en schone energie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja dat klopt, maar een beetje energie kun je wel missen, weet je hoeveel energie je kwijt raakt aan de andere persoon waar je kwaad op bent, als je het uit, en uit die ander zich weer terug, en dan krijg je een getrek van energie tussen die personen, en als jij het verliest ben je ook die energie kwijt.
Als jij wint pak je wat energie van die ander af.
Maar het ligt er helemaal aan wie de ander het hards op de tenen trapt, de gene die het hards op de tenen word getrapt verliest energie aan de andere persoon. En nuchtere mensen die ruzie maken, die vullen het ook niet bewust aan, want die geloven er niet in, dan zouden die zoiezo energie kwijt raken, dat word zoiezo automatisch in balans gehouden. Dan kun je beter de eer aan jezelf houden, en die negatieve energie de grond in laten, want negatieve energie heb je ook niks aan, zolang je die negatieve energie vast houd, blijft die aan je knagen. Als je nou echt heeeeelll boos bent op iemand of iets, en je ontploft bijna van woede, dan is het een goed idee, om een grote straal energie uit de kosmos te halen, die je helemaal zuivert, en dan kun je zelfs in extremen pissigheid, de eer aan jezelf houden. Je kunt wel een beetje energie missen, maar dat ligt aan de graad van hoe boos jij bent.
Maar ook al ben je maar een beetje boos, en je wilt geen energie, ook niet een beetje verspillen, dan kun je ook die negatieve energie de grond in laten, en tegelijkertijd weer aanvullen met positieve energie uit de kosmos, maar dat hoeft niet perse. Een vriend van mij vraagt wel eens of ik wat energie bij hem weg wil nemen, omdat ie te veel heeft, en dan niet kan slapen, dan haal ik wat bij hem weg, en laat het in de aarde zakken, en dan voelt hij zich beter.
daarvoor was die dan kei druk, en dan is hij weer relaxt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je hebt ruimschootse ervaring ermee. Dat is prachtig. Ik vind het ook mooi dat je naar balans zoekt en naar het positieve.
Als ik je een plusje zou kunnen geven, dan zou ik dan doen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dankjewel voor je mooie uitleg, Pieker

Andere antwoorden (9)

Sommige reacties gaan voor en boven ratio; dat moet wel, want anders waren wij er niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Soms is het wel goed hoor even boos te worden, even je grens aan te geven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je boosheid is niet in de hand te houden en het kan ook zijn dat je anders gereageerd zou hebben een dag later.
Het kan op sommige dagen en/of situaties net de druppel zijn om kwaad te worden terwijl je anders misschien gezegd zou hebben, nou en?
Ik merk soms dat als ik tot 10 tel voor ik reageer het werkt om mijn boosheid beter in de hand te houden en ik iets rustiger reageer.

Toegevoegd na 48 seconden:
Een troost, ouderen worden vaak wat milder.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je zegt 'als iemand mij provoceert', dat is nou juist het punt. Jij bepaalt altijd zelf hoever iemand kan gaan.

Kennelijk geef je niet zo goed je grenzen aan. Een ander gaat net zo lang door tot hij jouw grens heeft bereikt en dan wordt jij boos.

Sluit op tijd je deuren, zodat anderen niet zomaar binnen kunnen komen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Boosheid is blijkbaar een dusdanig krachtige emotie, zodat ie moeilijker te onderdrukken is dan andere emoties. Misschien heeft dit te maken met het feit dat boosheid dient ter bescherming van jezelf. Als je aangevallen wordt, heb je een krachtige energie/emotie nodig om jezelf te verdedigen.

Toegevoegd na 3 minuten:
een soort overlevingsemotie dus.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat je je indentificeert met je boosheid. Als je meer afstand kunt nemen van je boosheid, zal het jou minder in bezit nemen, en kun je er makkelijker afstand van doen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je boos bent, werkt je redelijkheid niet meer... Dus ratio is weg als boosheid binnen gedenderd komt...

En het is een cirkel, je wordt getriggerd, je wordt boos, het heerst een tijd, je moet afkoelen en dan goedmaken... Dan is de cirkel rond... Je kunt de cirkel groot maken of klein, maar als hij heerst dan moet je de cirkel afmaken...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Hoe gaat de cirkel heersen dan? En waarom moet je de cirkel afmaken? En wat gebeurt er als je dat niet doet?
Omdat woede die moeilijk beheersbaar...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Kijk! Dat is nog eens een antwoord!
Drie keer diep ademhalen voordat je iets doet