Waarom hebben mensen met diabetes meer kans op cardiovasculaire aandoeningen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Antwoorden (1)

Er zijn diverse wijzen om dit toe te lichten, sommige zelfs wat tegenstrijdig met elkaar, want na een paar jaren al de schuld te stoppen op oxidanten met als oplossing anti-oxidanten, blijken ook deze soms kankerverwekkend te zijn. Na een tijdje te zeggen dat je niet te veel vitamines (vooral C) kunt innemen, neemt men ook daar al gas terug. Na te zeggen dat diabetes meer kans geeft op cardiosvasculaire aandoeningen met een causaal verband ertussen, begint men toe te geven, dat beiden zelfs onafhankelijk van elkaar een gevolg zijn van zowel ouderdom (bij de groep ouderdomsdiabetes, zie type 2 op http://nl.wikipedia.org/wiki/Diabetes_mellitus) als van een foutieve verhouding input (voeding) versus output (beweging).

De laatste trend is dan ook terug weer eenvoudig en zelfs de Grieken wisten dit deels:

Mensen die heel veel bewegen (of vroeger de boeren die keihard op het land werkten, de arbeiders die 10 uren per dag zwoegden) hebben veel koolydraten nodig, en laat het ons hier even beperken tot suikers (lactose in melk, glucose en fructose). Dit BRANDT en geeft zo ATP (energie) voor de spieren. Gelijktijdig gaat uw hart meer bloed pompen om ook de zuurstof voor het branden ervan en de lange termijn loper ziet zijn hartritme snel naar 70% tot 80% gaan van de HF max (http://www.gezondheid.be/index.cfm?fuseaction=art&art_id=443). Met ouder worden 'verouderen' zowel het hart, als dat het jarenlange 'branden' - dus dat van die suikers in een reactie van hoog suikergehalte met de onmiddellijke tegenreactie met insuline in het bloed naar een weer laag suikergehalte - natuurlijk ook slijtage vormt op het lichaam (je huid wordt ook minder jong en dat je kunt je huid dan vergelijken met het verlies aan soepelheid in de aders).

Je bloeddruk stijgt ook met ouder worden omdat die aders niet zo goed meer doorlaten. Sporters die langzaam afbouwen maar blijven sporten, en die zwemkampioene van 80 jaar die haar lenigheidsoefeningen nog elke dag blijft doen in combinatie met zwemmen, vertoont veel minder van die verouderingsverschijnselen, maar die heeft ook haar voedingsgebruik (misbruik soms?) aangepast aan het 'minder verbruiken door rustiger worden bij dit verouderingsproces'.

Nee dus: ouderdomsdiabetes en vaataandoeningen hebben een gezamenlijke oorzaak in wanverhouding input/output (voedingsdriehoek of voedingszandloper).

Mini ja: doordat suikerzieke mensen geneigd zijn te focussen op minder langdurige sporten, gaan de aders nog sneller dichtslibben.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Omgekeerd zou je kunnen stellen dat de daling van je HF Max (kinderharten kunnen vlot 240 aan, een oude niet getrainde man heeft bij een topprestatie met 200 BPM een 100 X hoger risico op hartstilstand of kans op aderbreuk door de enorme druk die dit op de aderen geeft en een 'natuurlijke dood' is dikwijls wat men zegt: "Hij kreeg een embolietje op de verkeerde plaats, het hart of in de hersenen" wat op hetzelfde wijst, maar men noemt het dan wel een 'natuurlijke dood' terwijl men het op jongere leeftijd een hartafwijking noemt. Het ligt iets anders voor mensen die amfetaminen (of concerta, ritalin NL/rilatine BE) krijgen: daar worden de aders vernauwd waardoor de stuwende hartkamer veel sterker wordt, maar soms te groot wordt zodat ze hartritmestoornissen krijgen): Daar geldt dat een pomp zoals het hart met 4 kamers plots tegelijk 2 kamers heeft die duwen en zuigen, dan valt het stil) en het kernprobleem is niet de hartstilstand op het plein van de jeugdige ADHD-voetballer of zelfs spelende ADHD-jongere, maar het feit dat zijn hart niet meer reageert op bijv. een adrenalinespuit bij reanimatie omdat het al jaren amfetamines kreeg en dus niet meer tijdig kan gereanimeerd worden. Onder medisch toezicht is daarom eens een extremere sporttest met bepaling van HF Max versus zowel leeftijd als BMI, zoals een zware sprint, veel leerzamer dan het lezen van 1000 topics op internet... Of een goed sporthorloge kopen en eens vijf maanden een duurtraining doen (gratis op www.asics.com om bijv. te leren 20 km lopen; dat hoeft daarom niet te lukken, de eerste trainingsweken zullen uw lichaam doen ontluiken maar let op voor verslaving aan sport zodra u 3 dagen per week begint te trainen, hoewel mij dat nog wel een verslaving met veel positieve gevolgen lijkt te zijn waarbij u zult afzien op de weekdag waarop u verplicht GEEN sport meer MAG doen om uw lichaam zichzelf te laten herstellen).
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Met dit schrijven toch een klein erratum en een grotere, maar onrechtstreekse JA: Niet de diabetes zelf, maar wel DE MEDICATIE heeft soms een negatief gevolg en dus een risicostijging op hart- en vaataandoeningen. En daarbij durf ik weer kritiek geven op het verschijnsel van medicatie aan te gezonde kinderen: onze ADHD'ers (kinderen moeten eigenlijk ADHD hebben, maar ze worden verdoofd ten wille van ons, opvoeders/leerkrachten/ouders). Hoewel ook niet alles geweten is, wordt deze logica dan wel al erkend van een aantal jongeren die plots doodvallen tijdens het voetballen/trainen en zelfs spelen. Deze gezonde kinderen krijgen bij hun overlijden dan meteen een soort 'stempel' dat ze een hartafwijking hadden (we zoeken altijd een reden om de schuld op te steken natuurlijk, en wijzelf zijn nooit de schuld, dat is vanzelfsprekend). Maar wat als hun ouders aan beide kanten geen overleden familieleden hadden door een hartafwijking? Dan moet dit dringend een belletje doen rinkelen bij alle betrokken geneesheren en psychologen dat er misschien iets anders fout kan gelopen zijn en er best meer onderzoek dient te gebeuren (grootte hartkamer wordt bijv. in Griekenland meer bekeken bij autopsie dan, bloedplaatjes worden ook geteld; zeker als een arts methylfenidaat voorschreef in geval van voorgeschreven ADHD-'medicatie', verdovend middel is in die context eigenlijk de juiste naam i.p.v. medicatie). Het zal altijd zo blijven: We vinden iets dat goed is, maar een echt medicament dat goed is, herken je pas aan haar bijwerkingen. De win-win situatie op zich bestaat niet, dan spreekt men over twee positieve kanten. Net zoals ik wellicht ook fout ben door op andere topics graag te stellen dat een echtscheiding een loose-loose situatie is, vanuit mijn eigen drieste ervaring daarin... Mea maxima culpa.