Kan je jezelf laten platspuiten tijdens vliegen?

Ik heb sinds 2007 ineens vliegangst.

Voorheen heb ik 2x gevlogen (2x retour)
1x naar Creta en 1x naar Tanzania beide keren zonder problemen.
Alleen het landen heb ik altijd akelig gevonden.

In 2007 ben ik naar Egypte gevlogen de heenreis zonder problemen.
De terugreis was echt niet grappig.
Steeds het gevoel gehad dat het vliegtuig naar beneden donderde, akelig gevoel in mijn maag (zoals een achtbaan wanneer je stijl naar benden gaat)

Sinds die vlucht ben ik her helemaal klaar mee.

Ik heb daarna nog een keer een helikoptervlucht gedaan (kwartiertje boven de stad) en een ballonvaart en in 2012 met het vliegtuig naar Londen. Alle 3 is me niet goed bevallen, ik had zo iets van, ik blijf het gewoon proberen.

Maar de terug vlucht vanuit Londen heb ik mooi laten vallen en ik ben met de boot naar Frankrijk gegaan en vandaar de trein.

Ik besef dat ik mezelf hierdoor een beperking opleg maar die vlucht naar Londen was ook een afgang. Ik heb de halve vlucht zitten janken en hyperventileren, vast zitten knijpen in de stoel, ik leek wel een klein kind.
Lekker ook voor de mede pasagiers...

Kan je je niet laten platspuiten tijdens de vlucht? Wat ik niet weet deert me ook niet...

10 jaar geleden
1.4K
Cryofiel
10 jaar geleden
Vliegangst is iets wat je jezelf aandoet. Sorry, klinkt hard, maar zo is het niet bedoeld. Je kunt het jezelf ook weer "afdoen". Daar zijn cursussen vliegangst voor.
Ritsuka
10 jaar geleden
Cursus vliegangst is aan te raden
HeerVoldemort
10 jaar geleden
Geen probleem dat je dat zegt, ik weet ook dat het aan mezelf ligt. Wat zo'n cursus betreft, daar heb ik al eens naar gekeken, maar prijzen van rond de €600 :-(
Summo
10 jaar geleden
Grappig dat je dit zo zegt, ik vind het ook duur hoor, maar.......
een vlucht kost ook iets in die orde grootte als je een keer pech hebt en de prijs stunters vol zitten. Dat zou je dus moeten overwegen, of je de prijs van een vlucht er voor over hebt om voortaan vaker geld aan vliegen uit te kunnen geven ;)
HeerVoldemort
10 jaar geleden
Nu kies ik bewust bestemmingen of alternatief vervoer uit zodat ik niet hoef te vliegen. Engeland even terzijde, daar ga ik NOOIT meer heen met het vliegtuig. Auto en boot is praktischer. (En de boot, vanaf Frankrijk, is aanzienlijk goedkoper dan de auto trein)
tinus1969
10 jaar geleden
Overigens; echt platspuiten kan niet, en is juist onverstandig voor het geval er echt wat gebeurt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als je zo bang bent, dan ga je toch niet meer met het vliegtuig? De eerste (en laatste) keer dat ik vloog zat ik ruim 12 uur in het vliegtuig. Ik ben niet bang, maar na een uur of 4 ben je toch al wel aardig uitgekeken op je buurman en heb je alles wat je van plan was te doen in het vliegtuig al wel gedaan (spelletje, boek lezen... ;-)) ik vond 12 uur stilzitten verschrikkelijk, dat zal ik dus ook niet snel weer doen. Er zijn een heleboel mooie bestemmingen die zijn te bereiken met de auto/trein.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
In totaal (heen-terug) was dat dus 24u.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja, mijn reactie ligt zó voor de hand dat je hem allang zelf tien keer hebt bedacht, maar ik schrijf het je toch.
Vliegen is (lees alle statistieken) absoluut de allerveiligste manier om je te (laten) verplaatsen. Natuurlijk, als je zoals nu met dat Maleisische vliegtuig, net weer iets hebt gelezen over een vliegramp breekt het koude zweet je uit. Maar download eens een appje op je mobieltje waarop je kunt zien hoe verschrikkelijk veel vliegtuigen er op élk moment van de dag in de lucht hangen en bedenk dan hoe zelden je iets over ongelukken hoort. Dat een ongeluk meteen het NOS-journaal haalt, komt doordat (net als bij busongelukken, en die komen vaker voor!) het om een heleboel mensen tegelijk gaat.
In turbulentie terecht komen is niet leuk en je schrikt je de eerste keer rot. Maar daar zijn vliegtuigen op gebouwd, ze kunnen er tegen. De piloot waarschuwt zijn passagiers van te voren en de stewardessen bergen hun karretjes even op zodat de borrelnootjes niet door de cabine vliegen, maar zélf zit de piloot ondertussen de Donald Duck te lezen!
Echt waar: VLIEGEN IS VEILIG.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je hebt weliswaar gelijk Gesp, maar het punt van een specifieke fobie (waar het hier naar alle waarschijnlijkheid over gaat) is nu juist dat er sprake is van irrationele angst. En dat het subject dat zélfs ook weet en toegeeft. Helaas is daar de angst nog niet mee verdwenen. Die verdwijnt over het algemeen wél met de juiste behandeling (exposure), want zoals ik al schreef: de specifieke fobie is een dankbare stoornis voor psychologen omdat hij heel goed te behandelen is in vaak maar korte tijd.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Er zijn medicijnen tegen vliegangst ook slaappillen waardoor je suf bent of slaapt tijdens je vlucht. misschien heb je iets aan dit blog. Succes met je angst! Bronnen:
- http://vliegangstoverwinnen.blogspot.nl/2010/12/vliegangst-medicijnen.html
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik houd ook niet van uren stilzitten,zeker geen 12 uren, en met de trein, zit je toch ook uren stil! Met de boot,kun je idd rondlopen ed : maar daar hangt dan wel een prijskaartje aan! Als ik jouw was zou ik een cursus vliegangst doen! Ik heb diverse kennissen gehad,die er echt baat bij hadden, een licht kalmerend middeltje ,kun je altijd nog nemen ! Maar je zult zien dat zo n cursus geweldig helpt . Sucses

Het beste antwoord

Wat in de volksmond "platspuiten" heet, is iets wat in het ziekenhuis gebeurt bij bijvoorbeeld agressieve psychotische mensen. Er worden dan snelwerkende antipsychotica en eventueel kalmeringsmiddelen toegediend. Dat wil jij echt niet. Wat natuurlijk wél kan, is een middel gebruiken tegen angst. Gewoon een tabletje, de huisarts kan dat voorschrijven. Dat gaat om middelen die rustgevend, angstdempend en slaapbevorderend werken. Een middel dat eventueel bij vliegangst gebruikt kan worden is vooral rustgevend en angstdempend, maar je kunt er wel wat suf van worden. Tijdens een lange vlucht zul je daarom ook gemakkelijker kunnen slapen.

Als je vaak vliegt, kun je beter iets aan je vliegangst doen. Specifieke fobieën zijn over het algemeen de best behandelbare psychologische stoornissen. Er zijn vaak maar een paar (6-8) sessies voor nodig. Er bestaan cursussen, maar je kunt je natuurlijk ook laten verwijzen naar een eerstelijnspsycholoog.

Mijn persoonlijke mening is dat als iemand erg weinig vliegt (zeg een keer per tien jaar) je net zo goed gewoon een pilletje kunt nemen in plaats van tijd en moeite te investeren in de behandeling van de angst. Maar goed, dat is puur mijn mening natuurlijk. Het nemen van zo'n kalmeringstablet kan trouwens ook op de lange termijn helpen en zo meer doen dan alleen het symptoom bestrijden: als je eenmaal de ervaring hebt van het vliegen zonder angst en paniek, is de kans heel groot dat de angst alleen daardoor al afneemt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Plus. Vraagsteller heeft moeite met de 600 euro maar volgens mij zit daar ook een vliegreisje bij in.

Andere antwoorden (1)

Platspuiten niet, maar als je echt iets aan je vliegangst wil doen, moet je bij de stichting Valk zijn. Dat is niet goedkoop, en ook niet gemakkelijk, maar daar word je wel het beste geholpen,in een intensief traject met psychologen, en ook piloten en dergelijke worden hierbij betrokken.