Is er een verband tussen Oxazepam en Methadon? Zo ja, wat?

Ik dacht dat er geen verband was maar op de site www.kiesbeter.nl van Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport krijg ik onderstaande informatie als ik de kosten van Oxazepam opvraag.

http://www.kiesbeter.nl/MEDICIJNEN/kostentoedieningsvormsterkte/oxazepam/

Wie oh Wie weet het? Is het een foutje in de site, of is er een verband tussen de twee medicijnen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
4.1K

Het beste antwoord

Ik heb in het verleden methadon gebruikt om de afkickverschijnselen van heroine te onderdrukken.
Ik gebruik op dit moment oxazepam maar die gebruik ik om angsten te onderdrukken.
In die zin is er een overeenkomst tussen methadon en oxazepam.
Beide onderdrukken gevoelens die je niet wil voelen.
Maar dat er bij jou link staat dat er een verband is tussen de twee medicijnen verraste mij ook.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Dit lijkt mij niet kloppen. naar mijn weten is Methadon een pijnstiller en Oxazepam een kalmeringsmiddel. Methadon wordt gebruikt om mensen te helpen bij het afkicken.

Naar mijn weten zijn het twee verschillende vormen van medicatie. De enige overeenkomst is naar mijn weten dat ze beide erg verslavend zijn.

Toegevoegd na 4 minuten:
Ik las zojuist dat Oxazepam ook weleens wordt ingezet tegen ontwenningsverschijnselen bij een alcoholverslaving. Dat lijkt mij ook vreemd, aangezien je in mijn herinnering helemaal geen alcohol mag gebruiken bij het gebruik van Oxazepam. Dus lijkt het me ook niet verstandig om Oxazepam aan een alcoholist voor te schrijven.

Toegevoegd na 12 minuten:
Ze hebben beide andere bestanddelen en werkzame stoffen en zijn daardoor niet hetzelfde.

Sterker nog, ze mogen niet eens samen gebruikt worden.
"Het gebruik van sterk versuffende geneesmiddelen zoals barbituraten en benzodiazepines moet vermeden worden vanwege de onderlinge versterking van de werkingen en de bijwerkingen.", aldus de bijsluiter van Methadon. En Oxazepam is een benzodiazepine.

Toegevoegd na 16 minuten:
De enige overeenkomst is dus dat ze eenzelfde werking kunnen hebben en voor zelfde doeleinden kunnen worden in gezet. De medicatie op zich is dus niet hetzelfde.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Door oxazepam verdwijnt voor een alcoholist vaak de drang om te drinken. Je voelt je rustig van binnen en hebt de drank even niet nodig. Maar zoals bij alles zijn er uitzonderingen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dan zou het om een alcoholist moeten gaan die ook echt niet meer drinkt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat zou inderdaad zo moeten zijn maar veel alcoholisten
gebruiken oxazepam als een extraatje om nog meer van de wereld te zijn.
Maar voor mensen die echt willen stoppen met alcohol kan het een goed hulpmiddel zijn voor een korte tijd.
Nee, het ene middel (Oxazepam) behoort tot de benzodiazepines.

Methadon is een opioïde analgeticum, met andere woorden een pijnstiller die op opium lijkt. De meest werkzame stof in opium is morfine, men zegt dan ook wel dat methadon een morfine-agonist is, een morfine-nabootser. Heroïne is ook een morfine-agonist. Methadon lijkt qua chemische structuur niet op morfine, maar het heeft blijkbaar wel een werking op de morfinereceptoren.

Lijkt me dus een foutje.

Ze worden beiden gebruikt in de verslavingszorg. Oxazepam bij alcoholverslaving als hulp bij afkicken. methadon bij heroïneverslaving. Als afkickmiddel en ook om criminaliteit, die uit verslaving voortkomt te bestrijden.

Maar dat lijkt me meteen het enige verband.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het betreft hier duidelijk een fout,
Methadon heeft als merknaam Symoron en NIET
oxazepam, , welke als merknaam Seresta heeft.
DENK ER WEL OM DAT SERESTA BUITEN NEDERLAND zoals in THAILAND op de ZWARTE LIJST STAAN, net als alle andere benzodiazepinen.
OOK RIVOTRIL EN ANDERE ANTIEPILEPTICA gebaseerd op benzodiazepinen staan op deze lijst en worden gelijkgesteld aan OPIOIDEN in volle omvang.
Neem dus een dokters attest en een medicijn-paspoort mee(apotheek)en in de EU een Schengenverklaring.
Mogelijk is via dit inzicht het misverstand ontstaan.