Is het hooikoorsseizoen eerder afgelopen nu de boompollen vroeger in bloei stonden?

De boompollen zijn al in december 2013 gaan bloeien en iedereen zegt dat de natuur dit jaar een maand voor loopt. Betekent dat ook dat de boompollen eerder uitgebloeid zijn en het hooikoortsseizoen eerder is afgelopen dan gebruikelijk?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Antwoorden (1)

Dat lijkt me wel, het gehalte berkenpollen in de lucht zal eerder gaan pieken en dalen, maar het probleem is dat er dan wel weer een volgend allergeen komt.

Pollen kunnen overigens niet gaan bloeien, de bomen bloeien en de mannelijke bloempjes produceren pollen.

Ook isde bloeitijd en zijn de details van de mechanismen voor elke boomsoort met windverspreiding weer verschillend. Niet elke boomsoort zal op een hoge temperatuur in maart op dezelfde wijze reageren.

De bron geeft het actuele pollennieuws.