waar komt dat getik in mijn oren vandaan?

De laatste tijd heb ik last van getik in mijn rechteroor. Alsof er iets tegen mijn trommelvlies aan tikt. Heel irritant is dat. Misschien komt het door vermoeidheid?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
63.4K

Antwoorden (2)

Ik heb ook al jaren geregeld last van tikken in mijn linker oor, uit onderstaand artikel maak ik op dat het vooral het tikken te maken heeft met de spieren die de Buis van Eustachius openen en sluiten om de luchtdruk te reguleren.
Het gaat om twee 'veli palatini' spieren, maar er zijn in totaal 4 spieren die in gebruik door de buis. Ik meen mij te herinneren dat bij het uithalen van mijn buisjes, de arts het buisje niet kon vinden, en de conclusie trok dat het er uit was gevallen. Nu ik volwassen ben vraag ik me soms af, of het buisje niet in mijn oor is gevallen. En het dus de boel verstopt en de spieren ontregeld. Onderstaand artikel heeft wel een paar tips, ik hoop dat jullie er wat aan hebben.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
In je binnenoor zitten een paar spiertjes die aan je gehoorbeentjes vastzitten (de tensor tympani en de stapediusspier). Die kunnen de geluidsgeleiding beinvloeden (bv. als reflex om luid geluid minder door te laten). Als die spiertjes spasmen ontwikkelen, zg. myoclonus, trekken ze willekeurig samen, en dit kun je horen in de vorm van een soort van klikken of ploppen of flapperen. Het kan met stress en vermoeidheid samenhangen. Het is op zich vrij onschuldig en gaat mogelijk vanzelf weer weg; als het lang aanhoudt en hinderlijk is, laat een oorarts ernaar kijken.
(Overigens zijn er ook vele andere mogelijke oorzaken, beetje moeilijk te zeggen dus.)