Waarom is roken voor een zwangere vrouw slecht?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Roken tijdens de zwangerschap belemmert de groei van de baby en beïnvloedt wellicht ook zijn intelligentie nadelig. Bovendien verhoogt het de kans op een miskraam. Het roken van sigaretten zorgt ervoor dat het lichaam van moeder en baby veelvuldig wordt blootgesteld aan de giftige en kankerverwekkende stoffen. Een zwangere vrouw die dagelijks twintig sigaretten rookt, ademt dit mengsel gedurende de negen maanden zwangerschap ongeveer 11.000 keer in, terwijl ze ongeveer tien procent van haar dag rokend doorbrengt. En wat kunnnen daar allemaal de gevolgen van zijn?:
Roken beïnvloedt de vruchtbaarheid. Vrouwen die roken, doen er twee keer zo lang over om zwanger te raken.
Vrouwen die roken, hebben een grotere kans op zwangerschapsproblemen dan vrouwen die niet roken. Deze vrouwen lopen meer risico op vroegtijdige geboorte dan vrouwen die niet roken.
De kans dat je baby wat zal mankeren is 46% als er tot tien sigaretten per dag worden gerookt en 61% als er dagelijks tien tot twintig sigaretten worden gerookt.
Grotere kans (54% voor matige rokers; 130% voor zware rokers) om een kind te krijgen met een geboortegewicht onder de 2.500 gram, waarbij het kind gemiddeld 200-250 gram minder weegt dan normaal.
Baby’s geboren uit moeders die tijdens de zwangerschap roken, zijn kleiner dan verwacht voor de zwangerschapsduur.
Deze baby’s hebben een hogere kans om te overlijden rond de geboorte.
Deze baby’s hebben twee keer zoveel kans om te overlijden door wiegendood.
Deze baby’s hebben een groter kans op een gespleten gehemelte, hazenlip of klompvoetje.
Deze baby’s hebben meer kans om een verminderde longfunctie en oorinfecties op te lopen. Ook het risico op het krijgen van astma, bronchitis en darmstoornissen is hoger.
Baby’s van rokende moeders hebben een grotere kans op leerproblemen.
Als je niet voor jezelf met roken wilt stoppen, dan wil je het toch echt voor de baby van wie je onvoorwaardelijk zal gaan houden en voor wie je het beste en gezondste leven wenst dat mogelijk is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Al Capone

Andere antwoorden (2)

Omdat het kind dan ook meerookt!

Toegevoegd na 1 minuut:
Als jij rookt, rookt je kindje met je mee. De schadelijke stoffen uit tabak komen via je longen in je bloed terecht en via de navelstreng ook bij je ongeboren kindje. Hier lees je wat de risico’s zijn van deze stoffen. In ieder geval heeft je kindje meer kans op:

•Een klompvoetje of een hazenlip.
•Te vroeg te geboren worden.
•Een te laag geboortegewicht (minder dan 2.500 gram). Bij rokende vrouwen komt dat twee keer zo vaak voor als bij niet-rokende vrouwen. De baby’s van rokende vrouwen zijn gemiddeld 200 gram lichter.
•Overlijden tijdens de zwangerschap door loslating van de moederkoek
•Overlijden tijdens de geboorte.
•Overlijden door wiegendood in de eerste maanden na de geboorte.
•Een verminderde longfunctie, oorinfecties, astma en bronchitis
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat het in principe voor ieder mens slecht is. Dus dan is het voor de ongeboren vrucht ook slecht en krijgt het een minder goede start in het leven!