Hoe heet iemand die de ziekte van andere ,,krijgt"/ overneemt?

Er zijn mensen , die de kwaal/ziekte van iemand anders, letterlijk en figuurlijk ook krijgen, ze gaan ook ziek in bed liggen, en soms hebben ze werkelijk geelzucht, griep enz, terwijl het niet kan, hoe noemt men dit?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
4.9K

Het beste antwoord

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Thecis
10 jaar geleden
dat was ook het eerste waar ik aan zat te denken ja
Cryofiel
10 jaar geleden
Oh, ik dacht aan een somatoforme stoornis:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Somatoforme_stoornis
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Die naam kan ik nog niet. Ik las trouwens in eerste instantie sanomatoforme stoornis ;-)
Antoni
10 jaar geleden
Een hypochonder dénkt vooral, dat hij/zij een ziekte of aandoening heeft, als hij daarover iets leest of hoort.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
je moet er pas iets over lezen ,als de arts de dianose gesteld heeft, dan kun je meedenken,wat je met de dokter wilt bespreken daarover

Andere antwoorden (1)

Voor mannen van zwangeren bestaat het zgn. couvade syndroom. Mannen krijgen dan de kwaaltjes als ochtendmisselijkheid, lichte gewichtstoename, hormonale schommelingen etc. t/m soms zelfs weeën of postnatale depressie.

Hoe het bij andere ziekten heet, weet ik niet.