Wat gebeurt er in je lichaam als er geen actie wordt ondernomen op een hypo- of een hyperglykemie?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.3K

Antwoorden (2)

Als er geen actie wordt ondernomen wanneer iemand een hypo heeft, dan zal deze patiënt in coma raken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het begint met dorst, veel plassen, moeheid, jeuk en infecties. Als er dan nog niet ingegrepen wordt dan wordt het erger. De patiënt wordt zwakker, versuft, krijgt ademhalingsproblemen, gaat braken, droogt uit en raakt in coma.
tinus1969
10 jaar geleden
Het probleem is eigenlijk niet eens dat er te weinig suiker is, maar vooral dat er teveel insuline is. Cellen hebben daardoor een energietekort, want insuline geeft het signaal dat er suiker/energie in overvloed is, terwijl er in werkelijkheid weinig/niets is. De cellen funtioineren daarom niet meer goed.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het probleem is, dat de bloedglucosespiegel teveel stijgt Het lichaam maakt meer glucose aan. Wat de genoemde gevolgen (waar ook nog een droge tong bij hoort) geeft. Door wat extra insuline te spuiten, wordt de bloedglucosespiegel weer lager.
Bedankt voor je reactie.
het lichaam wekt bij een hypo of hyper een tegenreactie op. Dit werkt bij gezonde mensen wel, en bij diabeten niet zo goed. Je zou dus kunnen zeggen dat het bij de diabeten "niet gebeurd", maar in veel gevallen is het enkel niet meetbaar, en uiteraard niet voldoende, maar er gebeurd altijd wel iets.

een coma is lang niet altijd het gevolg. een voorbeeld daarvan is dat veel diabeten snachts rond 4 uur een hypo krijgen, hier worden ze altijd wakker van, niet 1 persoon uitgezonderd, gaan een plasje doen, beseffen niet dat ze een hypo hebben, ondertussen lukt het het lichaam tóch om voldoende tegenreactie te geven, suikerspiegel normaliseerd weer, persoon stapt weer in bed, en slaapt verder, zonder ooit iets te merken van de hypo.

het hangt er ook een beetje vanaf hoe je een hypo definieerd, ik ga er dus vanuit dat dit een suikerspiegel is waar iemand zich naar van zal voelen en het beste gebaat is bij toediening van suiker, bijv limonade oid.

de tegenreactie die plaatsvind: suikerspiegel daalt, dus aanmaak van de hormonen glucagon en cortisol (van deze krijgen mensen de trillende handen en koud zweet). De werken hiervan kun je natuurlijk wel raden.....zorgen voor een hogere suikerspiegel. Als het lichaam hier niet voldoende toe in staat is, dan zal de suikerspiegel blijven dalen en zal dan in coma raken.

bij een hyper is het dus net omgedraait, dan maakt of probeert het lichaam om insuline aan te maken, en die andere hormonen af te breken.

wat gebeurd er nog meer? beide situaties zijn zeer sterk plak-vermeerderend. plak, aan de vaatwand dus. suiker plakt. doet het op de tafel, buiten in de zon als je je glas sinas omgooit, en doet het ook in de vaten. meer suiker, meer plak. Ja, maar, bij een hypo heb je toch juist minder suiker? ja, klopt, maar dan wordt er in nood een ander type suiker aangemaakt, ben de naam kwijt, en die plakt nog meer dan gewone suiker. Dit suiker zie je bijv stijgen in de eerste weken van een koolhydraat-arm-dieet (wat verder niet afdoet aan de effectiveit van zo'n dieet).

wat gebeurd er nog meer? hyper: suiker zal de nierdrempel passeren en suiker wordt uitgeplast, zal opgenomen worden in oogcellen en zenuwcellen en deze beschadigen (diabetesvoet bijv). hypo: zenuwen (hersenen) functioneren tijdelijk minder goed met duizeligheid als gevolg.

nou, dat was hem wel!