Wat gebeurd er als je netvlies losraakt?

Ik ben bang dat ik het risico loop mijn netvlies te beschadigen/beschadigd te hebben. Aanstaande maandag heb ik hiervoor een afspraak; weet iemand wat ik kan verwachten als er sprake van schade is?
Ik heb gehoord dat het niet te herstellen is.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Het netvlies is het lichtgevoelige zenuwmateriaal achter in het oog. Omdat zenuwweefsel erg veel zuurstof gebruikt ligt er achter het netvlies een vaatvlies, mat erg veel bloedvaten. Als het netvlies losraakt van het vaatvlies zal het zenuwweefsel onvoldoende zuurstof krijgen, en afsterven. Dit is onomkeerbaar. Gelukkig laat het netvlies meestal niet in één keer helemaal los, en betreft het slechts een klein deel ervan - een stukje van het gezichtsveld (gewoonlijk aan de randen) verdwijnt. Het kan ook voorkomen dat het een groter deel van het netvlies betreft, wat door de patient gezien wordt alsof een gordijn dichtschuift. Als er aanwijzingen zijn dat een klein deel van het netvlies losgelaten heeft, of binnenkort zou kunnen loslaten, worden de randen van het beschadigde deel 'vastgelast' gewoonlijk met een laser. Hierdoor wordt effectief voorkomen dat de schade zich verder uitbreidt. Het uitgevallen gezichtsveld zal echter nooit meer herstellen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Een vriendin van mij heeft dat gehad. Het is inderdaad zo goed als onherstelbaar. Zij kreeg ontzettend hoofdpijn en zag lichtflitsen (leek op migraine).

Ze heeft toen een operatie ondergaan maar nu, jaren later, kan ze slecht tegen fel licht en ziet ze nog steeds lichtflitsen.

Toegevoegd na 41 seconden:
sorry als ik je bang maak trouwens.. Waarschijnlijk kan het ook per persoon verschillen. Succes!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In sommige gevallen ontstaat er een gaatje in het netvlies. Door dit gaatje lekt het glasvocht onder het netvlies en laat het netvlies los. U ziet in dit geval een zwarte vlek of een ‘gordijn’ voor het oog. Het risico op het ontstaan van een netvliesloslating is groter:
bij bijziendheid;
na een staar operatie;
bij netvliesloslatingen in de familie;
bij een oog dat een ongeluk of klap heeft gehad.

Behandeling
Tijdens de operatie sluit de netvlieschirurg het gaatje in het netvlies, zodat het glasvocht niet meer kan lekken. Soms is het gaatje in het netvlies niet de belangrijkste oorzaak van de netvliesloslating. Er is dan sprake van een bindweefselreactie in het glasvocht. Het netvlies komt los van de onderlaag, het raakt gekreukt en wordt stug. Het abnormale glasvocht verwijdert de chirurg met een virtrectomie.

Meer informatie zie bron
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
brrr...eng verhaal.. maar wel een goed antwoord +
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
die vriendin van mij was volledig weg.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
als ze het kunnen laseren wel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij mij is het gelaserd.
Kwartiertje a 20 minuten.
3 x nacontrole.
Prima.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dat kan als het goed te verhelpen is, top het dit is gelukt. Wat zal jij blij zijn.