Zit er een spier achter je oor en kan die opzwellen?

Ik heb een bult achter mijn oor. Het zit net onder de plek waar mijn schedel ophoudt en de hals begint. Ik denk dat het een pees of spier is. Hij glijdt onder mijn vinger vandaan wanneer ik er op duw. Kennen jullie deze spier (is het een spier?) en is het normaal dat hij dikker is geworden omdat ik er vaak aan zit? Kunnen spieren dikker worden als je er veel aan duwt en trekt?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
11.8K

Antwoorden (1)

Ja hoor, daar loopt de musculus sterno-cleido-mastoideus. Deze spier loopt van het borstbeen (sternum) over het sleutelbeen en hecht dan vast aan een soort uitsteeksel op de schedel (het mastoid). Dit mastoid zit achter het oor, ongeveer te hoogte van de oorlel.
De spier zit met een pees vast aan het bot. Er kunnen verschillende redenen zijn waarom de spier of de pees , maar dat gebeurt niet door er vaak op te duwen.

Toch denk ik niet dat je de spier of pees voelt. De pees heeft maar weinig ruimte om te bewegen en zal dus niet zomaar onder je vingers wegschieten. Ik denk dat het waarschijnlijker is, dat het gaat om een lymfeklier; die zitten daar namelijk ook.

Elke lymfeklier, die groter is dan 1 cm behoefte medische aandacht; daarom zou ik maar wel een afspraak met je huisarts maken.
Ter geruststelling: de kans dat het ernstig is, is niet groot. Als het echt slechts één klier is, en hij verder los ligt, dan is dat geruststellend. Ik kan dat nu eenmaal niet vaststellen, vandaar het advies.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hoi,
Bedankt voor de uitgebreide reactie!
Ik wilde nog even iets kwijt over het onder mijn vingers wegschieten. Het is niet echt dat hij heel eenvoudig wegschiet, maar meer dat het een beetje onder mn vingers beweegt als ik er hard op druk. Kan dat wel met een spier?
Ik heb wel het idee dat hij groter/dikker is geworden sinds ik er de hele tijd aan zit te voelen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Graag gedaan hoor.
Wat het wegschieten betreft; het hangt er een beetje vanaf waar je precies drukt, hoe verder je van de aanhechting af drukt hoe meer ruimte de spier/ pees heeft om te bewegen. Als je echt achter je oor drukt dan zou ik verwachten dat er zo weinig bewegingsvrijheid is (omdat hij daar nu eenmaal muurvast aan het bot zit) dat hij niet of nauwelijks zal bewegen.
Een lymfeklier zal dat veel makkelijker doen. In theorie is het mogelijk om door er constant op te drukken een spier of een pees zodanig te irriteren dat er een ontstekingsreactie opgang komt. Bij elke ontstekingsreactie zal het orgaan (de pees of spier in dit geval) opzetten. Dus in theorie kan het wel. Je moet dan wel echt heel vaak en best hard op zo'n spier drukken voordat dit gebeurd; in de praktijk gebeurt dat dan ook eigenlijk niet.
Een lymfeklier reageert hier weer veel sneller en makkelijker op, dus ook dan lijkt een klier me waarschijnlijker.
Ik kan het natuurlijk niet zeker weten, want dan zou ik het moeten voelen. Een arts zal je binnen een paar seconden het verschil kunnen maken.