Hoe lang duurt het voor door de zon verbrande huid weer wit is?

In de zomervakantie ben ik hevig verbrand geweest door de zon (ik bevond me op dat moment op een 3000 meter hoge berg). Ik heb geduldig afgewacht tot de bruine kleur zou verdwijnen, maar het is inmiddels 6 maanden later en ik loop nog steeds met donkerbruine strepen op mijn benen rond (van net boven mijn enkel tot vlak onder mijn knie, alleen de voorkant is bruin). Ik begin me zorgen te maken en vraag me af of het überhaupt ooit nog wel weg gaat?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
8.7K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ben je er al mee bij de huisarts geweest?

Antwoorden (3)

Het verbranden van de huid is een gevolg van te fel en of te lang zonlicht op de blootgestelde huid. Het rood worden komt in dit geval door ontstekingsreacties in de huid en / of door extra bloedtoevoer. Dit gaat in de meeste gevallen binnen een week wel weer weg.

Op het moment dat het om een bruine kleur gaat dan is dat niet (meer) een verbrandingsreactie, maar dan is de huid door de zon gaan bruinen. Dit kan geleidelijk gaan, maar ook vrij snel na verbranden.

Het bruin worden van de huid is een lichamelijke reactie om je te beschermen tegen de schadelijk invloeden van de zonnestralen en dan met name het uv-deel. Het lichaam maakt melanocyten, deze zorgen voor de bruinere kleur van de huid.

Indien je huid lang en intensief is blootgesteld aan de zon en je bijvoorbeeld makkelijk bruint, kan je best lang een bruine huid houden, zeker als je daarna ook op andere momenten nog regelmatig in de zon zit, loop, beweegt.

Een half jaar klinkt wat lang, als het niet om een egale bruining gaat maar strepen, dan zou je haast denken dat het een andere oorzaak heeft. Als je er zorgen over maakt, zou je eens een gesprek met de huisarts aan kunnen wagen en zo nodig een doorverwijzing van een dermatoloog kunnen vragen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nee, de kans is groot dat dit niet vanzelf weg gaat, dit is hyperpigmentatie door verbranding door de zon. Dit is een soort littekenvorming, net als je door de zon sproeten krijgt, een ophoping van pigment, die niet vanzelf weg gaat. Ga hiermee naar je huisarts als je er vanaf wil komen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik ben zelf ook erg verbrand geweest een jaar geleden en de bruine kleur, die maar niet weg leek te gaan, is nu zo goed als verdwenen. (Ik heb een erg bleke huid)