Bestaan er echt mensen die geen gevoel hebben, of onderdrukken ze deze gewoon?

Sommige mensen trekken een heftige gebeurtenis aan, en sommige lijken er zo luchtig over te denken. Is dit dan geen gevoel hebben of stoer over komen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.2K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Alexithymie betekent letterlijk "zonder woorden voor emoties") is een persoonlijkheidstrek. Deze wordt gekenmerkt door moeilijkheden in het beschrijven en onderscheiden van gevoelens, een beperkt fantasieleven en een denken dat voornamelijk gericht is op de buitenwereld en minder op de innerlijke beleving. Mensen die hieraan lijden hebben te maken met moeilijkheden met het verwoorden en begrijpen van emoties en met het omgaan met hun emoties. Men is slecht in staat lichamelijke gewaarwordingen te kunnen zien als uiting van hun emoties .De term is in 1973 bedacht is door Peter Sifneos. De volgende problemen kunnen worden onderscheiden:
Problemen met het identificeren, beschrijven en omgaan met de eigen of andermans gevoelens.
Moeilijkheden met het onderscheid maken tussen gevoel en de lichamelijke gewaarwordingen die daarbij horen[2].
Verwarring van de fysieke gewaarwordingen die gekoppeld zijn aan deze gevoelens.
Emoties zien als dromen of fantasieën, emoties zijn geen realiteit.
Concreet en realistisch denken in plaats van met gevoel denken.
Mensen met alexithymie dromen vaak ook dagelijkse en realistische dingen zoals het eten van een maaltijd of een bezoek aan de winkel.

Antwoorden (2)

Elk mens heeft gevoel, maar er zijn mensen die van nature niet gebonden zijn aan het gewone sociale gedrag. Sociopaten bijvoorbeeld kopiëren emoties (zoals Theodore Robert Bundy ooit zei). Zoals o.a. Sociopaten zijn er ook gewoon mensen die asociale trekken hebben. Deze hebben wel emoties maar die zijn naar zichzelf gericht. Een sociopaat heeft bijvoorbeeld geen berouw, maar voelt wel lust, haat en verliefdheid. Er wordt wel eens gezegd dat iemand geen emotie heeft, maar dat is niet zo. Iedereen heeft emotie, maar soms is die alleen op de eigen persoon gericht en op niemand anders. Als je vraagt om empathie dan is het een ander verhaal.
10 jaar geleden
Kristal
10 jaar geleden
Goed om inderdaad even dat onderscheid te maken,
gevoel / empathie.
+1
Er zijn mensen die inderdaad het gevoel niet uiten denk aan mensen met het syndroom van asperger en er zullen altijd mensen zijn die het niet uiten en meedragen in hun rugzak uiteindelijk houden ze dat niet vol en bestaat het gevaar dat men andere oplossingen zoekt door bv alcoholmisbruik e.d hoop dat je wat aan mijn antwoord heb en vergeet niet het tonen van gevoelens is menselijk dus je kunt van jezelf zeggen dat je een mens bent