Zijn spetterende druppels toiletwater in een openbare wc gevaarlijk?

Zelfs als ik erboven zweef, komen er soms druppeltjes water omhoog springen en aan mijn bil pakken. Ik heb niet de mogelijkheid om direct te douchen, hooguit weg wissen met wc-papier, wat mij niet voldoende lijkt om bacterien en virussen te doden.

Hoe gevaarlijk zijn die druppels?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.6K
Ritsuka
10 jaar geleden
Zolang je geen wondje hebt vlt het wel mee denk ik
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je lichaam kan wel wat hebben hoor. Maak het jezelf niet te moeilijk

Antwoorden (2)

Nee hoor, dat is zelden gevaarlijk, de wc doortrekken en daarna de deur openen is gevaarlijker. Een toilet wordt doorgespoeld met kraanwater, het is dus kraanwater wat je tegen je billen krijgt. Als de binnenkant van de pot of bril veel viezigheid bevat kan dit wel een besmetting veroorzaken, het grootste risico loop je, als er iemand met diarree je voor is geweest. Wil je dit risico zo min mogelijk lopen, trek dan het toilet door voordat je er boven gaat hangen.
Opgelucht?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat is van een aantal zaken afhankelijk; bijvoorbeeld van hoe vaak het toilet wordt schoongemaakt, wat degene voor jou qua toiletgang heeft gedaan, of die persoon een besmettelijke ziekte bij zich draagt, en of jij bijvoorbeeld open wondjes aan de onderkant hebt.

Vanwege deze variabelen kan je aannemen dat 'gevaarlijk' wellicht een te groot woord is. Zo snel zal het niet mis gaan. Dat neemt niet weg dat je altijd, zeker in openbare toiletten, alert moet zijn op de hygiene.