wanneer val je sneller af; als je in 1 stuk doorrent of dat je af en toe pauzes houdt?

Want ik doe heel vaak in 1 stuk doorrennen als beginner maar dat is wel heel zwaar en daarom is mijn motivatie om te gaan rennen ook niet heel groot.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (4)

Je valt niet af van op een bepaalde manier rennen, je valt af als je meer kcal verbrand dan je binnenkrijgt via je eten (maar natuurlijk niet jezelf volledig uithongeren).

Maar ik zou gaan voor interval training, kijk eventueel naar een app als C25K (Couch to 5 k). Daarbij bouw je het langzaam op, en krijg je een betere conditie. Dan krijg je elke keer met piepjes te horen wanneer je moet rennen en wanneer je pauze moet houden.

Toegevoegd na 10 minuten:
Het is logisch dat je geen zin hebt in hardlopen op deze manier, je loopt door tot je kapot bent elke keer. Het beste tempo om te gaan hardlopen is meer joggen, je moet nog een gesprek kunnen voeren met iemand.
Begin dus met zo'n app, of neem een timer mee, begin met 1 minuut hardlopen en 2 minuten wandelen, voor 20-25 minuten totaal. Dit doe je 3x in een week, week erna kun je aanpassen. Zijn online ook wel hardloopschema's te vinden.
Ritsuka
10 jaar geleden
Als je hardloopt om af te vallen wil je een zo hoog mogelijke vetverbranding bereiken. Net als bij alle andere sporten geldt ook bij hardlopen dat de hartslag hier een belangrijke rol bij speelt. Voor een zo hoog mogelijke vetverbranding is het namelijk belangrijk dat de hartslag tijdens het trainen binnen een bepaalde zone blijft. Dit wordt ook wel Cardiotraining genoemd. Een hogere hartslag mag natuurlijk wel, echter wordt daarmee vooral voor een verbetering van de conditie en verbranding van koolhydraten bereikt. Met andere woorden, je zult dan procentueel gezien minder vet verbranden.

Kortom; Kleinere stukjes zijn beter als het gaat om gewichtsverlies.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
En met "kleinere stukjes zijn beter als het gaat om gewichtsverlies" bedoel, paar minuten rennen, minuut lopen, paar minuten rennen, minuut lopen etc etc zoiets?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Correct, en let er als beginner op dat je dit goed opbouwt.
Dus niet gelijk voor dat volle halfuur rennen gaan, maar begin met 3á4 minuten en bouw het vanuit daar gewoon rustig op.
Je hebt ook van die mp3 dingetjes, die je begeleiden met een leuk muziekje. "leren hardlopen met Evy" had ik toen der tijd.
Per sessie zal je meer verbranden als je in 1 stuk doorrent. Ervan uitgaande dat je voor beide sessies evenveel tijd kwijt bent. Tijdens de sessie dat je in 1 stuk doorrent ben je in absolute zin langer aan het rennen, dus verbruik je meer calorieën.

Wel geef je aan dat je dat eigenlijk teveel vind en de motivatie daardoor minder wordt. Hier door bestaat de kans dat je misschien vaker niet zal gaan rennen terwijl je dat eigenlijk wel van plan was.

Op langere termijn zou het dus kunnen zijn dat je hierdoor dus minder calorieën verbrandt omdat je veel minder hebt gerend.

Wat belangrijk is is om je uiteindelijke doel voor ogen te houden, bijvoorbeeld fit worden, herstellen, afvallen, etc. Het rennen is vaak niet het doel, maar een middel, een middel om een bepaald (gezondheids)doel te behalen.

Als jouw manier van hardlopen niet werkt, komt het bereiken van je doel 'in gevaar' en dat zou jammer zijn. Kijk dus naar andere mogelijkheden om je doel wel te bereiken. Als dat voor jou een sessies met pauzes is dan moet je dat gewoon zo doen.

Probeer realistisch te blijven en goed naar je lichaam te luisteren zodat je stapje voor stapje dichter bij je doel komt. In 1 keer kom je toch nooit boven, maar als je elke keer 1 trede neemt, sta jij straks op de top! Succes!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het meeste val je af door iets dat je langdurig volhoudt. Als hardlopen niet jouw ding is, kun je beter fietsen of wandelen.
tinus1969