Welk ziektebeeld past bij cognitieve klachten icm bewegingsstoornissen?

Achtergrond info:

Symptomen:
- stapje voor stapje lopen
- licht gebogen houding, arm in 110 graden tijdens lopen
- zwakte gevoel in het li been, voelt zwaar aan
- been buigen gaat in rust goed, probleem begint bij aansturing
- stijve spieren van nek t/m voet. Vooral linkerkant
- vergeetachtig
- moeite met plannen en om iets op papier te krijgen bv
- gauw druk in het hoofd gevoel
- vaak het gevoel of ik dreig flauw te vallen, vooral als het druk is in hoofd
- kan niet tegen drukte in ruimtes of drukke gesprekken
- uit het niets gekomen een jaar geleden
- pijn bovenkant onderrug, 24/7 zeurende pijn op deze plek

Jaar onderzoek (bloed, mri, emg, psychisch) levert tot op heden niks op.
Ik heb van de arts toestemming om zelf op zoek te gaan en volgende week met hem te bespreken of iemand mij heeft kunnen helpen in een richting.

Toegevoegd na 1 uur:
Aanvulling:
- regelmatig koud in vingertoppen en tenen (vroeger had ik het zeer zelden koud)
- af en toe pijn in de nek (zijkant) en uitstraling naar de vingertoppen van li arm
- vroeger kon mijn partner me los masseren, nu zijn de spieren zo strak dat het niet meer lukt
- weinig conditie
- vrijwel altijd moe, minste of geringste inspanning kost veel energie
- iedere ochtend rond 5 uur eventjes wakker. Tevens moeite met inslapen (vroeger nooit).
- geen stress op werk of privé (gehad). Prima leven tot dat ik ziek werd.
- af en toe wazig zien
- vroeger never nooit angstig, nu met momenten meer angst gevoel (tijdelijk, kortdurend).

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.1K
Amadea
10 jaar geleden
Weet je echt zeker dat dit zomaar uit het niets gekomen is? Heb je niet daarvoor een aanrijding gehad, of ben je ongelukkig gevallen, of heb je een tropische reis gemaakt waar je iets zou kunnen hebben opgelopen?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
In 2006 een aanrijding. Ik was de botsende partij, geen letsel destijds. Deed wel fysiek zwaar werk icm hoge werkdruk.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ben je getest op reuma??
Als dat het niet is, zijn dit allemaal symptomen van fibromyalgie. Ik herken ze allemaal. Tis een vervelende aandoening maar is over het algemeen goed mee te leven. Maar je moet wel jezelf pushen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als ik je relaas zo bekijk, denk ik aan twee dingen ( maar ik heb geen medische achtergrond!)
Ten eerste denk ik dat je een whiplash hebt wat door het ongeluk is veroorzaakt en toendertijd niet is opgevallen. Maar in ieder geval denk ik dat er een zenuw hoog in je nek of rug klem zit waardoor je afwijking vertoond bij oa lopen. Ten tweede kan het niet tegen drukte en spanning worden veroorzaakt door een autisme spectrum stoornis, maar dat laatste zou een psycholoog moeten onderzoeken. Dat is bij mij ook pas later ontdekt maar ik kan ook niet tegen drukte en kan slecht plannen.
In ieder geval sterkte en succes met je zoektocht!
Amadea
10 jaar geleden
Fibromyalgie herken ik er niet in, voor zover ik die ziekte ken van familie en collega. Maar ik denk bijvoorbeeld aan de ziekte van Lyme, die kan ontstaan nadat je door een teek bent gebeten. Kijk eens naar de waslijst van symptomen op http://www.lymenet.nl/info/lyme-symptomen
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Reuma niet via bloedonderzoek getest, maar jaar geleden wel via reumatoloog lichamelijk onderzoek. Kan een whiplash nog zo laat tot uiting komen Dinoontje?
Dit ongeluk is niet hard gegaan destijds.
Misschien heb ik wel nekletsel opgelopen tijdens mijn werk.
Veel tillen en draaien met zwaar gewichten en vaak gauw gauw. Autisme en diverse andere ziektes is onderzocht.
Heb zo'n traject van 2 maanden erop zitten.
Dat schijnt goed te zijn.
Heb de autisme klachten nog eens bekeken, maar herken me hier niet in
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ziekte van Lyme is ook op getest. Dacht ik zelf ook aan.
Maar bloedonderzoek wees volgens de arts niks uit.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Aanvulling gedaan van symptomen die me later binnen vielen
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik lees nu net deze reacties pas en dat de ziekte van Lyme al ter sprake is gekomen. Een negatieve test betekent niet per definitie dat er geen besmetting is. Daar gaat nog wel eens wat mis helaas. Hier wat meer info: http://www.lymevereniging.nl/main.php?id=62
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hmmm. Kun je dat ook krijgen als je niet in bebost gebied bent geweest?
Thecis
10 jaar geleden
Wat me vooral opvalt is dat het zich in je verhaal aan de linkerkant manifesteert. Kan iets in de rechterhersenhelft zitten? Vaak wordt gedacht dat met 1 iets het geheel opgelost kan worden. Zelden wordt een combinatie tegen het licht gehouden. Of wordt er direct naar de symptomen gekeken en niet hoe die symptomen tot stand zijn gekomen (kan dus leiden tot symtpoombestrijding ipv ziekte bestrijding. In het bedrijfsleven kijk je naar een proces en om problemen op te lossen ga je je eerst afvragen of je het probleem weet (niet noodzakalijkerwijs wat je direct ziet). Daarna ga je het onderliggende probleem oplossen (de 5x why methode) Als voorbeeld (overigens werkelijk geval):
- client had last van depressieve gevoelens (al jaren), kon zich niet anders herinneren.
- Na overleg met andere artsen de mogelijkheid bekeken van klinische depressie (simpel gezegd, missen van een stofje). Client is aan de antidepressiva gegaan.
- Deze stap hielp, maar was niet sluitend. Depressieve gevoelens bleven (gereduceerd) en medicatie sloeg zeer snel aan (veel sneller dan normaal).
- Depressie bekeken als symptoom, angststoornis misschien, client ging aan de anti-psychotica (zeer milde dosis, iom psychiater). Client werd letterlijk gek van medicatie en we overwogen deze op te laten nemen.
- Client is gestop met medicatie en besloot vanuit eigen overweging een vitaminetest te laten doen, Vitamine B12 en D tekort! Supplementen en injecties en zaak opgelost...?
- Blijkt uiteindelijk een gluten gevoeligheid te zijn... Dat kan resulteren in vitamine tekorten wat kan resulteren in depressies, prikkelbaar, niet kunnen concentreren etc... De medische wetenschap kijkt naar de directe symptomen en behandelt die. Erg lastig, want het helpt de moeilijke clienten niet, het kan het zelfs erger maken. Helaas kan ik je niet met je klachten helpen, daarvoor weet ik te weinig van alle gegenereerde resulaten. Maar een manier van denken wil ik wel proberen mee te geven. Succes!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Klachten zijn inderdaad alleen aan de (gehele) linkerkant.
Er wordt inderdaad naar de symptomen en het verloop gekeken.
Er wordt letterlijk gezegd dat dat niet in 1 hokje past, dus ik val buiten de boot qua een "stempel" vrees ik. Thanks voor het delen van je denkwijze.
In Nederland mis ik deze denkwijze inderdaad bij de artsen moet ik bekennen. Een van de rede dat ik het nog even wil laten checken in het buitenland.
tinus1969
10 jaar geleden
Wat me opvalt is het zinnetje 'Reuma niet via bloedonderzoek getest, '
Wat is WEL met bloedonderzoek allemaal getest? Ik vind, zoals gezegd, reuma en B12 tekort wel iets om met je arts over te hebben.
Is er een MRI gedaan (MS)?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Op vitamine mineralen ontstekingen is bloed geprikt.
Reuma heb ik toen gevraagd maar werd door de reumatoloog weggelachen omdat hij bij lichamelijk onderzoek geen ontstekingen voelde oid
tinus1969
10 jaar geleden
Meten is weten. Vraag je bloeduitslagen op en zoek een geschikt forum (het eerdergenoemde stichtingB12-forum is een optie) om die te bespreken.

Antwoorden (2)

B12 tekort, mijn advies is om eens langs te komen op het forum van stichting b12 tekort voor uitleg over de waardes en hoe je een bevestiging hiervan kan krijgen (bijv bloedprikken op homocysteine meyhylmalonzuur en actief b12)

Toegevoegd na 1 minuut:
Methylmalonzuur
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dankjewel. Maar krijg je een tekort aan vitamine niet enkel als je slecht eet? Ik eet nl gezond engevarrieerd en heb voldoende rust etc
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Vitamine b12 tekort kun je ook ontwikkelen door een probleem in de maag, namelijk door het missen van de intrinsieke factor. Dan wordt er geen vitamine b12 uit je voedsel opgenomen. Dus ondanks het gezonde eten kun je wel degelijk een tekort ontwikkelen. Met een injectie kan dit worden tegengegaan. Supplementen helpen namelijk ook niet aangezien deze natuurlijk ook via het spijsverteringsstelsel dienen te worden opgenomen.
Thecis
10 jaar geleden
Sowieso goed om eens een algeheel bloedbeeld te laten maken. Voor B12 moet je niet alleen kijken naar gewoon, maar ook naar actief B12. de stichting B12 tekort heeft daar meer info over:
http://stichtingb12tekort.nl/wetenschap/stichting-b12-tekort-artikelen/actief-b12-een-nieuwe-test-om-vitamine-b12-te-bepalen/
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Vandaag lumbaalpunctie gehad en veel bloed afgetapt.
Nu afwachten.
Lastig hoor.

Vanwege een aantal zaken die jij opnoemde kreeg ik even de associatie met de ziekte van Lyme. Mee bekend? Ooit door een teek gebeten? Dit kan, zeker na langere tijd, cognitieve klachten en problemen met het zenuwstelsel geven. Maar ook psychische klachten en pijn in gewrichten, pezen en spieren. Vermoeidheid en griepgevoel. En zo veel meer trouwens.

Let wel, dit is een enorme schot voor de boeg. Maar misschien kan je daar iets mee betreffende je zoektocht?