Rare ogen?

Ik heb 2 ogen (jaja), waarvan 1 met een cylinderafwijking (-2,75 ofzo). Als ik middels mijn hand naast m'n oog een spleetoog maak, dan zie ik een stuk scherper met dat oog. Rara hoe kan dit? Is dat omdat je zelf dan die cylinderafwijking corrigeer, of is er een andere verklaring voor? Iemand een idee?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Daar zijn twee redenen voor.

De belangrijkste is dat je je oog vervormt. Daardoor corrigeer je de afwijking die je lens heeft (althans, gedeeltelijk en ongeveer), waardoor je scherper kunt zien.

De tweede reden is dat de scherptediepte toeneemt wanneer de pupil kleiner is. Door een spleetoog te maken, dek je ook een deel van je eigenlijke pupil af, waardoor je dus maar een deel van je pupil gebruikt - net alsof je een kleinere pupil hebt dus.

Vergelijk dit tweede met fotografie: voor landschapsopnames gebruik je een groot diafragmagetal, wat overeenkomt met een kleine (!) diafragma-opening, dus een kleine "pupil", en daardoor een grote scherptediepte. Bij portretfoto's wil je juist alleen het gezicht scherp hebben en de achtergrond wazig. Daarvoor gebruik je dan een klein diafragmagetal, wat overeenkomt met een grote diafragma-opening, dus een grote "pupil", en daardoor een kleine scherptediepte.

Het belangrijkste effect is in jouw geval het eerste: de puur mechanische vervorming, via de cornea, van je lens.
Cryofiel
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 wat een knap antwoord!
Cryofiel
14 jaar geleden
@FaberYejo, zoek maar eens op scherptediepte op fotografie-sites. Daar vind je waarschijnlijk voldoende uitleg. Kijk ook eens op Wikipedia:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Scherptediepte .
De tekst is behoorlijk complex, maar de plaatjes maken een heleboel duidelijk.

Andere antwoorden (5)

Hebben ze wel eens gekeken of je een prisma afwijking hebt? Zo niet dan zou dat ook een verklaring kunnen zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is een afwijkende stand van je ogen (minieme niet opgemerkte scheelstand) waardoor je hersenen dus 2 niet op elkaar passende beelden binnen krijgen en dat vervolgens moeten corrigeren. Je kunt een en ander nalezen als je op google fixatie disperatie intikt. Maar ik weet niet of dat te maken heeft met jouw vraag hoor.
Ik heb geen cylinderafwijking, maar ook bij mij werkt het als ik spleetogen maak. De reden is dat je door druk op je oog te zetten de lens van je oog iets meer bolt, op die manier wordt het oog gecorrigeerd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat jij hebt noem je astigmatisme. Astigmatisme kent 2 oorzaken

-Je hoornvlies is niet een mooie ronde voetbal maar meer een rugbybal( corneaal astigmatisme)

-Je ooglens is niet rond maar ovaal.( lenticulair astigmatisme)

Bij een mooie ronde bolling worden lichtstralen in een gelijkwaardige richting gebroken en komen ze uiteindelijk samen in een punt. ( brandpunt) Dt brandpunt maakt dat je beeld scherp is.

Bij een afwijkende bolling zoals de jouwe vindt ook een breking van lichtstralen plaats maar vervolgens komen die stralen niet samen in een brandpunt maar in een brandlijn.
Hierdoor ervaar je je beeld als niet scherp.

En het klopt dat je de bolling kan wijzigen door aan je ooghoek te trekken. Je verandert daardoor de breking van de baan van lichtstralen en ervaart je beeld als scherper.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je bijziend bent en naar iets in de verte kijkt dan worden de binnenkomende stralen zodanig afgebogen dat het brandpunt vóór je netvlies valt. Daardoor zie je wazig.

Kijk je daarentegen door een klein gaatje dan komen alleen de stralen binnen die recht op je netvlies vallen. De stralen die een wazig beeld veroorzaken komen niet binnen.

Ook met vakjes vervaagde foto's worden met een geknepen zicht scherper.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik kon niet zo snel een goed plaatje vinden dus ik heb zelf wat gerommeld;-) Zal zien of ik iets kan vinden waar het duidelijker uit wordt, dat geknepen ogen dit verscherpt.
Ik ben verziend, maar als ik iets goed wil zien, dan kijk ik door mijn vuist. Achterlichten zie ik ook erg geblurred, door mijn vuist zie ik ze een stiuk beter. Zo raar zijn je ogendn dus niet, maar ze zullen niet optimaal functioneren.