Tijdelijke of Permanente oorsuizen?

Op onze school zitten we met 2 klassen (50 kinderen) in 1 lokaal waardoor het vaak er rumoerig is. Ik heb dit al vaker gemeld bij de leraren maar die doen er niet veel aan. Vandaag is het eigenlijk een beetjes misgelopen. Het voelt altijd alsof ik overgevoelig ben voor geluid en ik kan er niet tegen als het dan zo rumoerig is. Vandaag was dat weer het geval en nu ik het irriterend lage geluid mmmmmmm al een paar uur. Ik heb al een beetje op internet gezocht en daar staat dat dit tinnitus kan zijn. Nu is mijn vraag, kan door wat er vandaag is gebeurd tinnitus permanent zijn of is het maar tijdelijk?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Antwoorden (1)

Nee, door een drukke klas vol kinderen kan jij geen tinnitus krijgen. Dan is het eerder psychisch. Ga de bromtoon een poos onderdrukken door er ander geluid tegenover te zetten. Zet je favoriete muziek op, ga zelf musiceren, kijk een oorlogsfilm, of iets dergelijks. En probeer dan nog eens hoe de stilte klinkt. Is het lage geluid dan weg, dan weet je dat het tijdelijk was. Is het er nog, zoek dan eerst in en rond je huis of daar de oorzaak te vinden is. Als mijn benedenburen in de badkamer zijn hoor ik een vervelende bromtoon, dus ik denk dat het ligt aan de lamp die ze daarin hebben. Ik merk hoe mijn hoofd weer ontspant zodra de brom weg is. Zoiets kan het bij jou ook zijn. Misschien de wasmachine van de buren, of een fabriek die vlakbij staat. Het kan van alles zijn.
Tinnitus komt volgens mij niet bij jonge mensen voor. En aangezien jij het over kinderen op school hebt zul jij nog heel jong zijn. Je kunt misschien wel gehoorbeschadiging hebben opgelopen door keiharde muziek te hebben gehoord door oortjes of in een disco. Maar dan zou je wel weten dat het daardoor komt.
Amadea
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik moet toch wat kanttekeningen zetten bij dit antwoord. De subjectieve gewaarwording van geluid dat niet door derden kan worden gehoord heet per definitie (subjectieve) tinnitus. Tinnitus gaat vaak met gehoorverlies gepaard, maar lang niet altijd. Verder is het ook best mogelijk bij jonge mensen.
Dat wil natuurlijk niet zeggen dat de vraagsteller chronische tinnitus heeft ontwikkeld opeens. Het is waarschijnlijker iets onschuldigs. Maar niet mee rond blijven lopen als het lang aanhoudt (weken of zo).
Tinnitus gaat vaak samen met hyperacusis, overgevoeligheid voor geluid, en vice versa; dat kan hier (in de klas) best meespelen. Het is wel zaak om niet in een vicieuze cirkel te komen waarbij je focust op het geluid, je daardoor ergert, je daardoor erop focust, enzovoorts. Oordopjes kan helpen in lawaaierige omgevingen, maar maak er geen gewoonte van en draag ze niet bij normaal omgevingsgeluid (daarmee wordt het alleen maar erger).
Verder vind ik het nogal betreurenswaardig dat de school er niet op ingaat. Dat het lawaaierig is is al erg genoeg (ordeprobleem?), maar dat leerlingen er concentratieproblemen aan overhouden zouden ze toch serieus mogen nemen. Inderdaad gewoon nogmaals vragen. En anders misschien navragen of je bij de schoolarts langs kan, dan weten je docenten in elk geval dat je er serieus mee zit.