Kun je, als je balanitis hebt, de penis blijven wassen om erger te voorkomen?

Lichte vorm van balanitis. Kun je de penis blijven wassen met als doel om een verslechtering van de toestand van de penis te voorkomen?

Toegevoegd na 35 seconden:
Of kun je geen invloed uitoefenen op de ontsteking, en kun je alleen de natuur zijn gang laten gaan?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
3.5K

Antwoorden (2)

Wassen is zeer belangrijk, doe dit met schoon water, onder de douche.
In Nederland is balanitis is een veel voorkomende aandoening. Balanitis is ontsteking van de eikel en de voorhuid van de penis. Bij besneden mannen komt balanitis veel minder vaak voor, omdat bij hen de omstandigheden voor micro-organismen die balanitis kunnen veroorzaken veel minder gunstig zijn. Als iemand besnreden is, kunnen smegma, dode huidcellen en zeepresten zich niet ophopen onder de voorhuid en als gevolg daarvan voor irritatie van de eikel en/of voorhuid en ontstekingsreacties zorgen.
Balanitis is een ontsteking van de eikel, ook wel glanspenis genoemd. Bij balanitis is de kop van de penis en soms ook de voorhuid ontstoken, waardoor er jeuk, irritatie en pijnklachten kunnen ontstaan. Er ontstaat een (soms vlekkerige en schilferachtige) roodheid van de eikel met een toegenomen vochtigheid. Als zowel de eikel als de voorhuid (preputium) ontstoken zijn, spreekt men ook wel van balanoposthitis.

Chronische irritatie van het slijmvlies van de eikel gecombineerd met een slechte persoonlijke hygiëne, zijn in veel gevallen de oorzaak van de aandoening. Het gebrek aan beluchting en hygiëne veroorzaakt een ophoping van smegma (talgafscheiding - aanvankelijk wit van kleur en reukloos), huidschilfers en urine onder de voorhuid met als gevolg voortdurende irritatie van het slijmvlies. Dit leidt op een gegeven ogenblik tot een ontsteking. Onbesneden mannen worden het meest getroffen door balanitis. Bij de aandoening fimosis, waarbij er sprake is van een vernauwing van de voorhuid van de penis met als gevolg dat de eikel niet ontbloot kan worden, is de kans op balanitis vergoot. Dit komt omdat de eikel niet goed schoon kan worden gehouden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Mijn vraag wordt niet beantwoord in je antwoord (Kun je, als je al balanitis hebt, de penis blijven wassen om erger te voorkomen?), maar in ieder geval bedankt voor de informatie.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja, die kun je en moet je zelfs blijven wassen. Dit om erger te voorkomen. Als je je niet blijft wassen, dan belemmer je de genezing. Maar was alleen met water, niet met zeep.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt voor je aanvulling. :)
Lastig joh!

Wassen kan niet alleen, dat is zelfs verstandig. Wees alleen voorzichtig en was het niet met zeep omdat je daardoor het 'milieu' negatief kan beïnvloeden. Gewoon met lauwwarm water wassen.

De natuur (lichaam) zijn gang laten gaan is in het begin wel verstandig, een ontstekingsreactie is een gezonde reactie van het lichaam op een ongezonde situatie. In een aantal gevallen kan het lichaam het toch zelf niet oplossen en is het derhalve zeer verstandig een arts in deze te raadplegen.

Sterkte!