Is het ongezond om zich van een warme omgeving, meteen in een koude te begeven?

Bv. Als je bent gaan lopen en dan meteen in een koud zwembad springt.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2.4K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als je zonder wetsuit in koud water springt, vertraagt je hartslag namelijk heel kort. Dat heet de duikreflex. Na de duikreflex hijg je, omdat er tijdelijk minder zuurstof door je bloed wordt gepompt.’
Ritsuka
10 jaar geleden
Doe je in de sauna toch oook?

Antwoorden (2)

Nee, in het voorbeeld van een 'wisseldouche' is het juist gezond. Als je lekker warm staat te douchen, en je zet de kraan even op koud, is dit goed voor je lichaam. Je schrikt namelijk. De oppervlakkige bloedvaten en de spieren trekken samen. De huid wordt hierdoor strakker en gezond van kleur. Met alleen een hete douche verslapt je huid, maar een wisseldouche met lauw en koud water verbetert de bloedcirculatie.
Dit is alleen het voorbeeld van een douche, maar ik denk dat dit wel in meer gevallen werkt. Afwisseling in kou en warmte is goed voor de bloedsomloop. Door gewend te raken aan temperatuurverschillen, verhoogt je weerstand ook.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nee, als je verder goed gezond bent kan dat geen kwaad. Van wisseldouches en bijvoorbeeld dompelbaden in saunas worden zelfs allemaal positieve gezondheidsclaims gedaan. Ondanks inmiddels vrij veel zoekwerk heb ik nooit enig bewijs van deze claims gevonden. Daarom zou ik er ook weer voorzichtig mee zijn om enig positief effect te verwachten.

Mensen die bekend zijn met hartproblemen moeten hier wel voorzichtig mee zijn. In een warme omgeving (sauna, warme douche) gaan alle bloedvaten in de huid openstaan. Hierdoor zit er dan veel bloed in de huid , die daardoor dan ook rood kleurt.Door dan snel in de kou te komen (koude douche, dompelbaden) gaan de bloedvaten direct dicht. Hierdoor komt er opeens een grote hoeveelheid bloed in de grote vaten. Het hart moet dan plotseling erg hard werken om al dat bloed te verwerken. Toevallig heb ik vorige week nog iemand naar het ziekenhuis gestuurd, die juist om deze reden een hartaanval kreeg.
Bij veel saunas staan ook waarschuwingen bij de dompelbaden.

Maar goed, als je verder goed gezond bent kan het allemaal geen kwaad; zeker niet in de milde situatie uit je voorbeeld.