Waarom zwellen handen in de zomer tijdens het wandelen?

Zo erg dat de handen niet meer kunnen sluiten..?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Door de warmte heeft je bloedsomloop het moeilijker - veel bloed stroomt langs de dunste adertjes in je huid om je lichaam af te koelen, en als je armen naar beneden hangen, of je handen zwaaien in het verlengde van je armen (beetje middelpunt vliedende kracht!) verzamelt zich meer bloed in de vingers dan normaal, waardoor het lijkt, of je ze niet meer dicht kunt knijpen - ze zijn daardoor ook dikker : ringen zitten strakker, of gaan niet goed af, en als je daar gevoelig voor bent, kunnen ook je onderbenen, en dan vooral je enkels/voeten opzwellen. Zodra je in een koelere omgeving komt (airco in hete klimaten, maar bij ons zelfs als je de supermarkt inloopt) voel je die stuwing afnemen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je hart moet veel harder werken.
Veel drinken, en af en toe met je handen in de lucht gestoken lopen, zodat de zwaartekracht een beetje helpt het bloed uit je handen te laten wegzakken. En pootjes omhoog, als je zit.

Andere antwoorden (2)

De bleodsomloop in je lichaam is er enerzijds om stoffen aan en af te voeren (o.a. zuurstof), maar werkt ook als verwarming of airco. Dat is belangrijk, want de temperatuur van ons lichaam (wij zijn warmbloedig) moet binnen bepaalde waarden worden gehouden, onafhankelijk van de buitentemperatuur.

Als de kern van ons lichaam te warm wordt (door hitte zomers en bijv. door wandelen / sporten) gaat er meer bloed door de kleine haarvaten in de huid, die zodoende afkoelen. Dit is het principe van warmteuitwisseling. Doordat er meer vaatjes open staan en er meer bloed in de handen en voeten komt zwellen ze iets op.

Een nog belangrijker aspect is dat je bij warmte (zomer, sport) meer zweet. Ook om af te koelen. Hiervoor moet er vocht uit het bloed naar de weefsels in de voeten en handen en volgens mij is dit ook de belangrijkste oorzaak van de tijdelijke zwelling.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Door de hierboven beschreven bloedsomloop. Aan de stelbanden van rugzakken zitten vaak lusjes waar je je duimen door kunt steken, zodat je handen wat hoger komen te "hangen". Dan zwellen ze minder op.