Hoeveel zwarte kinderen bestaan er met blauwe ogen?

Ik werk met dove kinderen in Tanzania en vandaag was er een nieuw meisje.
Een mooi negerkindje met fél blauwe ogen. Ik vroeg me af hoe vaak dat ongeveer voorkomt...

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
11.1K
fremar
10 jaar geleden
blijkbaar zijn dit grote uitzonderingen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Blauwe ogen komen (het gen is recessief) alleen in bepaalde bevolkingsgroepen vaker voor; daar is het bezit van dat gen een soort gemeenschappelijk kenmerk.
Overal elders is het weinig voorkomend en een kwestie van puur toeval of twee dragers toevallig samen een kind krijgen en BEIDEN de eigenschap "blauw" op hun kind overdragen. (Ik heb één kind met blauwe ogen; mijn vrouw en ik hebben beiden bruine ogen.)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik ken er eentje.

Het beste antwoord

Alle mensen met blauwe ogen schijnen een relatief "jonge" gemeenschappelijke voorouder (mutant) uit het Zwarte Zee gebied te hebben. In Estland heeft 99 procent van de bevolking blauwe ogen, maar de afstand tussen Tanzania en Estland met de Sahara ertussen is nogal groot. Tanzania is overigens nog behoorlijk gemixed door de havens aan de Indische oceaan. Als de genfreqentie voor blauw laag is, zeg 1 op de duizend, dan is de frequentie blauwogigen nog maar 1 op de miljoen (bij willekeurige kruising, in de praktijk zullen blauwogigen in Zuidelijk Afrika overwegend kinderen met andere blauwogigen hebben), daarom zie je in Afrikaanse landen maar weinig blauwogigen.

Toegevoegd na 5 dagen:
Ik heb mijn correctie al in de reacties gezet. Vrijwel zeker is er hier sprake van een mutatie die resulteert in doofheid en blauwe ogen. Het meisje lijdt aan "Waardenburg Syndrome". Deze combinatie van doofheid en blauwe ogen is vooral bij katten bekend, maar is vrij algemeen over de dieren verbreid.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Blauwe ogen is recessief (ondergeschikt) aan bruine ogen. Om het simpel uit te leggen, als beide ouders één dominant bruine ogen gen heeft en één recessieve blauwe ogen gen, dan hebben beide ouders allebei bruine ogen omdat de bruine ogen gen nu eenmaal dominant is. Als beide ouders kinderen krijgen en bij allebei de de blauwe ogen gen bij elkaar komt, krijg je dus blauwe ogen. Eigenlijk krijgt 75% van de nakomelingen bruine ogen en 25% blauwe ogen. Waarschijnlijk hebben een aantal van haar voorouders een blauwe ogen gen meegedragen en heeft tot nu toe de bruine ogen gen in de voortplanting gedomineerd. Zij is het toevallige resultaat van twee recessieve blauwe genen.
Hoeveel negerkinderen er zijn met blauwe ogen is nooit helemaal vast te stellen, maar ik denk dat dit stukje erfelijkheidsleer wel wat duidelijkheid kan geven.
De werkelijke erfelijkheidsleer zit veel gecompliceerder in elkaar.