Een collega die steeds meer de grens opzoekt qua seksueel getinte opmerkingen en aanrakingen: hoe te handelen?

Het is steeds op het randje, maar het wordt erger. Terwijl hij één van de weinige collega's is waar ik gezellig mee kan praten. En ik heb dit al veel te lang toegelaten, om hem niet weg te jagen of te kwetsen.

Toegevoegd na 5 minuten:
Hij is ook de meest behulpzame collega en collegiale ook. Vreemd die tegenstelling in hem.

Toegevoegd na 23 minuten:
Hij is getrouwd en ruimt twintig jaar ouder dan ik.

14 jaar geleden
1.9K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goeie vraag snuffel! +

Antwoorden (10)

Praat er open met hem over. Zeker als je verder een heel leuke relatie met hem hebt moet dat kunnen lijkt me. Vertel hem welke opmerkingen je vervelend vindt en waar je niet van gediend bent.
Als hij jou net zo graag mag als jij hem zal hij zeker rekening houden met je gevoelens, en het waarschijnlijk vervelend vinden dat hij je al eerder gekwetst heeft.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vreemd? Volgens mij heeft hij gewoon een oogje op je! Hij geniet van je gezelschap, hij wil je graag helpen, en zou graag een relatie met je beginnen. Dit zou best zijn versie van 'subtiele' hints kunnen zijn, waarmee hij probeert af te tasten of jij hem ook wel ziet zitten als meer dan alleen een collega.

De stoute schoenen aantrekken en het (uiteraard buiten gehoorsafstand van andere collega's!) benoemen lijkt me de enige oplossing.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wees maar snel in het aangeven dat je dit allemaal niet zo fraai vindt, want zoals ik je verhaal interpreteer heeft hij geen idee dat jij zijn handelingen niet waarderen kunt. Dit gaat van kwaad tot erger...Kies voor jezelf. Altijd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hij 'snuffelt' aan je ;)

Als jij hem ook op die manier leuk vindt, give it a try!
Vindt je het vervelend, zeg het hem. Op deze manier schiet niemand wat op natuurlijk.

Toegevoegd na 12 minuten:
Geef je met je toevoeging nou aan dat je het niet op prijs stelt? Of is er toch nog twijfel in je gevoel naar hem toe?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Misschien heeft hij dat altijd al willen doen maar nooit gedurfd. Je keert hem nog steeds niet de rug toe. Als het escaleert zal een van jullie de werkvloer moeten verlaten, probeer dit te voorkomen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kan het zijn dat hij zelf niet eens door heeft dat die opmerkingen jou een ongemakkelijk gevoel geven?
Alleen al daarom is het belangrijk dat je wel laat weten wat die opmerkinge met je doen.
Wees in ieder geval duidelijk over waar die grens dan wèl ligt. Anders heb je kans dat hij over-voorzichtig gaat worden, niet meer zichzelf is en ook niet meer die gezellige collega zal zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je moet met hem gaan praten en zeggen dat je je niet prettig voelt bij die sexueel getinte opmerkingen. (is dat zo? Of vind je de aandacht die je krijgt en de hulp die hij je geeft toch wel lekker en makkelijk?) Zoals je het hier beschrijft lijkt me dat hij verliefd op je is, dus in je gesprek dan maar duidelijk maken waar jijzelf staat.
14 jaar geleden
Wat men van een collega niet prettig vindt,
of waar men niet van is gediend,
dát laat men eerlijk aan die collega weten;

zo niet, dán is men oneerlijk tegen zichzelf,
en men zal dit probleem voor zichzelf
slechts omzeilen, uitstellen en vergroten;

gezegend is de mens,
die tegen een 'lastige collega' durft te zeggen:

"ik vind jou zeer behulpzaam en collegiaal;
maar daarnaast HEB IK EEN PROBLEEM
met bepaalde woorden, daden en acties,
die je tegen mij zegt, en die je bij mij doet;
doe mij een groot plezier en stop daarmee."

Zó kan je jouw collega tóch aanspreken,
door aan hem te laten weten
dat het JOUW PROBLEEM is, want dát is het;

en je vraagt dan slechts of hij jou wilt helpen,
door bepaalde acties liever niet meer te doen,
maar door bepaalde acties liever te laten.

wanneer hij zich dáárdoor gekwetst zal voelen,
dan is dát ZIJN PROBLEEM;
maak dus niet van zijn probleem jouw probleem.

Maar je zegt zelf, dat hij immers behulpzaam is;
dus hij zal het uiteindelijk wel respecteren...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
super antwoord +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Er is maar één oplossing: Zeggen dat je dit niet op prijs stelt. Gaat hij daarna nog steeds door, dan kun je hem er nogmaals op attenderen. Blijft hij dan nog doorgaan dan kun je hem vragen of je niet duidelijk bent geweest en dat je een klacht neerlegt bij nog langer hiermee doorgaan. In dit geval geef je hem de keus of hij een klacht aan zijn broek wil of niet. In dat geval is het misschien wel niet zo'n goed persoon als hij tot het uiterste doorgaat en wel over de grens gaat.

Iemand niet willen kwetsen en wegjagen is in principe niet slecht, maar je moet ook voor jezelf opkomen en grenzen stellen. Als iemand dan geen boodschap heeft aan jou grenzen dan is dat ook een persoon die best weggejaagd mag worden.

Misschien is het i.d.d. een goed persoon en denkt hij doordat jij niet duidelijk bent dat jij dit gedrag juist prettig vind.

Mensen hebben meer respect voor iemand die duidelijk aangeeft wat hij niet en wel wil, dan iemand die dingen toelaat omdat hij/zij niet duidelijk durft te zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vervelend wanner het ook nog iemand is waar je het goed mee vinden kan.

Ik zou het aangeven door bv te zeggen;

"Ik vind je een fantastische, behulpzame collega maar soms kan je te ver gaan met seksueel getinte opmerkingen. Dit voelt voor mij niet prettig. Misschien ben jij je er niet helemaal van bewust maar kun je er een beetje op letten?"

Op deze manier blijf je sociaal en je complimenteerd hem ook nog, waardoor je waarschijnlijk een positief antwoord kunt verwachten.

Succes er mee!