Was Adolf Hitler vegetariër?

Volgens (onder andere) Wikipedia was Adolf Hitler vegetariër.

Nu weet ik dat hij een speciaal dieet had vanwege een aandoening die winderigheid veroorzaakte, maar tevens is bekend dat Hitler's favoriete(!) gerecht gebraden duif was en dat zijn kokkin rundermerg in Hitler's soep verwerkte.

Kan iemand hier opheldering over geven?
Ik ben het namelijk een beetje beu dat er met regelmaat aan Hitler wordt gerefereerd wanneer naar buiten komt dat ik zelf vegetariër ben.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
4.1K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Zelfs als Hitler vegetariër zou zijn is dit uiteraard niet relevant voor mijn eigen beweegredenen, maar toch... ;)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Moet je eens zeggen dat je atheïst bent :D
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
http://www.naturalnews.com/025163_Hitler_vegetarian_vegetarianism.html# Mythe dus, net zoals dat zijn atheïsme-zijn totaal niet klopt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat vermoeden had ik inderdaad al.
Hardnekkige urban legend dus... En ja, ik besef dat atheïsten het in die zin ook niet altijd even makkelijk hebben. ;)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Overigens is dat helemaal geen goed argument om te gebruiken. Als iemandover hitler's vegetarisme begint zegt, zeg je: "Goed laten we stellen dat hij vegetarier was. Wel grappig dat je dat aanhaalt, aangezien Hitler vooral voordeelt werd op het feit dat hij levende wezens op kleine concentraties liet leven en liet vermoorden. In principe kan je dus net zo goed zeggen dat vleeseters als Hitler zijn. Daarnaast is hij aantoonbaar geen vegetariër, maar dat terzijde. Ook heb je een http://nl.wikipedia.org/wiki/Drogreden#Reductio_ad_Hitlerum gebruikt , niet echt een sterk argument, vind je wel" Zie dus net dat hitlers vermeende vegetarisme zelfs als voorbeeld dient van een "reductio ad hitlerum".
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
voordeelt=veroordeelt
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nou ja; dat was mij inderdaad al bekend.
Desalniettemin dank voor deze aanvulling.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Overigens ontgaat het me helemaal wat een vleeseter wil zeggen als hij beweert dat Hitler vegetariërs was. Bij Hitler's vermeende atheïsme kan ik nog enigszins inkomen wat diegene als punt probeert te maken. Je zou dus nog beter kunnen zeggen: "En wat probeer je daar mee te zeggen"? Elke vorm van antwoord kan alleen maar verlies van de opponent in de discussie zijn, zo lijkt me.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Qua retoriek red ik mij wel hoor. ;)
Ik ben vooral benieuwd wat er wél bekend is over zijn eetgewoonten, vandaar mijn vraag.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hij at wel zo weinig mogelijk vlees uit gezondheidsoverwegingen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Tegenover een eventuele vegetarisch etende Hitler staan zó veel meer "goede" mensen die ook vegetariër waren, dat het niets uit maakt. Als mensen refereren aan hitler omdat jij geen vlees eet, dan zijn ze niet goed snik. Want wat wil het zeggen? Helemaal niets!
Of kijk eens naar alle slechterikken die ooit hebben bestaan die vlees aten, draai het eens om. Volgens mij was het zo dat hij een bepaald dieet volgde met zo min mogelijk vlees. Maar wel af en toe vlees at. Een flexitariër dus eigenlijk.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Precies zoals MrTomaat zegt:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Reductio_ad_Hitlerum
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dank voor jullie reacties, maar ondanks het feit dat mijn vraag veel met retoriek van doen heeft, zijn het voornamelijk de feitelijkheden rond Hitler's eetgewoonten waar ik naar op zoek ben.
Niet zozeer argumentatie waarmee ik een 'opponent' onder tafel kan lullen, dat lukt namelijk wel. Dat bedoel ik overigens niet arrogant; jullie leggen hierboven haarfijn uit waarom dat een peulenschil is. Tevens heb ik nog steeds geen daadwerkelijk antwoord die ik eventueel als 'beste antwoord' kan bestempelen. ;) Maar nogmaals dank voor jullie interesse en informatie tot dusverre.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dan ken je dus het onderoek an de de visie van Janet Barkas, een psychoanalytica en auteur van The Vegetable Passion (1975) http://jeroenvu.home.xs4all.nl/gwv/hitler.htm
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nu wel ;)
Nee, hier was ik tot op heden niet mee bekend.
Wat een epistel! Tot dusverre erg interessant.
Zal 'm op een later moment beter doornemen. Ik zou zeggen: Plaats dit als antwoord en je hebt wat mij betreft 10 punten binnen. Geweldige bron! Dankjewel!

Het beste antwoord

De psychoanalytica Janet Barkas heeft een uitgebreid onderzoek gedaan naar de eigenaardigheden van A.H. Van haar visie is een boek verschenen met de titel The Vegetable Passion (1975).
Er is een publicatie verschenen van Jeroen Vuurboom d.d. 12 mei 1999 onder de titel: ADOLF HITLER- winderig.

Pauline Kohler (The woman who lived in Hitler's House) schrijft in haar boek "I Was Hitler's Maid" o.a.: "Na een vegetarische soep volgde vis, meestal forel met botersaus. Hitler was geen echte vegetariër, hij at slechts geen vlees".
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Puike bronvermelding. Chapeau! :)