Da moest van Napoleon.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tot enkele eeuwen geleden waren achternamen in Nederland niet gebruikelijk, tenzij bij adellijke personen die er belang bij hadden hun afstamming via de achternaam te laten vastleggen. Omdat alleen een voornaam, voor de herkenning van de persoon vaak niet voldoende was, werd daar dan een toevoeging aan gegeven die aangaf welke Jan of Marie dan bedoeld werd. De aard van deze toevoeging varieerde van regio tot regio. In veel streken werd hier het zogenaamde patroniem toegepast, een aanduiding die op de naam van de vader was gebaseerd. Jan, de zoon van Willem, werd dan Jan Willems, en Jan, de zoon van Hendrik, Jan Hendriks. In andere streken werd de naam van de boerderij (toponiem) waar men woonde of een aanduiding van een eigenaardigheid of het beroep van de persoon genomen.

Om eenheid in de systemen te krijgen, werd in de napoleontische tijd (1799-1815) besloten dat iedereen die nog geen achternaam had er één moest kiezen......
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
inderdaad van Napoleon.

Grappige is dat mensen dit niet serieus namen in die tijd. Ze dachten dat dit weer 1 of andere bevlieging was. Daardoor heb je van die vreemde namen als Kaas en dergerlijken.

Zo komen ook namen als Van der smid wat dan duid op het beroep van de vader in die tijd. Echt grappig als je namen gaat ontleden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja lol, er ging een fiets de hoek om en daar zat NIKS op, enz. Kan er nog wel om lachen hoor.
Ja van Napoleon moest het om wat duidelijkheid te scheppen.
Helaas overviel het mijn familie een beetje denk ik want ze wisten niks te verzinnen.
Dus is mijn meisjesnaam NIKS. Doordat ik trouwde is het toch nog wat geworden ha,ha.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Onze voorouders, de Germaanse volksstam van de Franken, hadden een éénnaamsysteem. Eén naam volstond, omdat bijna iedereen een verschillende naam kreeg. Dit was mogelijk door het combineren van naamelementen tot steeds nieuwe, tweeledige samenstellingen.

In de middeleeuwen is het Germaanse éénnaamsysteem langzaam maar zeker in verval geraakt en geleidelijk vervangen door een tweenamensysteem, bestaande uit een voornaam + een toenaam.
Deze ontwikkeling is toe te schrijven aan een samengaan van verschillende factoren:

1.de christianisering
2.verarming van het naamsysteem door vernoeming
3.onderscheidingsdrang
4.toename van de bevolking in de steden
5.het typeren van de medemens
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
heeft napoleon verzonnen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik was gister eergister lid van een stembureau en daar ben ik iemand tegen gekomen die geen achternaam had. Niet op haar ID en ook niet op haar paspoort. Er was ook iemand zonder volledige geboortedatum, alleen het jaartal.

Toegevoegd na 17 seconden:
- gister
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Veel mensen denken dat we in Nederland onze familienamen aan Napoleon te danken hebben. Dat hebben ze ooit eens op school geleerd of uit een weetjesrubriek opgepikt en dit inzicht werd en wordt nog steeds bevestigd als het onderwerp bijvoorbeeld in de media ter sprake komt.
Lang verhaal, lees verder op: