Als je paar dagen verhoging hebt, betekent dat ontsteking in je lichaam hebt?

ik vraag me af: ik ben al paar dagen ziek, lichte verhoging van 37.5 tot met 37.9 °C. dan heb ik iets ontsteking in mn lichaam of hoeft niet per se? of moet je juist hoge koorts hebben? boven 38 en of 39 graden?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
10.5K

Antwoorden (4)

Koorts is een verdedigingsmechanisme van je lichaam, en zorgt er juist voor dat je sneller beter wordt.
Bacterieën en virussen zijn kwetsbare dingen, die het best kunnen overleven bij 37 graden (natuurlijke selectie, zo hebben ze zich aan ons aangepast). Wanneer de temperatuur een graad hoger is, zullen veel van die ziekmakers al sterven, terwijl onze cellen daar wel eventjes tegen kunnen. Op die manier kan je lichaam dus makkelijker alle 'vijandige' cellen doden en weer gezond worden.

Toegevoegd na 1 minuut:
Dus hoe hoger je koorts, hoe meer je lichaam zich aangevallen voelt. Ontstekingen zijn vaak verzamelingen van grote hoeveelheden bacterieën of virussen op één plek, dus zouden een goede reden zijn voor je lichaam om koorts te hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
je hoeft geen verhoging of koorts te hebben bij ontsteking of andersom. Ik heb vaak verhoging voordat ik ongesteld wordt... Jij mss ook? Maar 't kan dat er een ontsteking oid zit, wss verkoudheid? Iig als je 't niet vertrouwd even morgen de huisarts bellen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
(Even in mijn geheugen graven,)

De kenmerken va een ontsteking:
1 Verhoging
2 Roodheid
3 Pijn
4 Functie verlies
5 Warmte (op de plek van de ontsteking)

Heb je een ontsteking aan je vinger dan is dit goed te zien en via deze kenmerken makkelijker vast te stellen, maar een ontsteking in bv je darmen kan je niet controleren op alle bovenstaande kenmerken.
Verhoging kán dus duiden op een ontsteking, maar kan natuurlijk ook andere oorzaken hebben.
Verder is je lichaam meestal goed in staat om een kleine ontsteking zelf te genezen, denk maar weer aan een wondje aan je vinger, zelfs als dat ontstoken is, dat geneest vanzelf.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, je hoeft dan geen ontsteking te hebben!
Misschien een griepje onder de leden o.i.d..

Bij een onsteking krijg je behalve koorts ook andere symptonen.