Het hangt er maar net vanaf hoe laag je met "laag" bedoelt. Bijv. wat plaatsvindt bij anafylaxie (= ernstige, levensgevaarlijke allergische reactie) is dat je bloeddruk ineens heel erg daalt. Je kan dan ik coma raken of zelfs dood gaan. Maar hetzelfde geldt voor een ineens heel erg hoge bloeddruk, wat bijv. plotselinge nierfalen kan ontstaan. Ook niet zo gezond.

Heb je een chronische hoge of lage bloeddruk, dan nog hangt het er vanaf wat de oorzaak is om simpelweg te zeggen dat een hoge "erger" is. Hoge bloeddruk door te zout eten is redelijk eenvoudig op te lossen, in vergelijking met een lage bloeddruk door onopgemerkte inwendige bloeding.

Ook wordt er al best snel gesproken van hypotensie (lage bloeddruk), vooral omdat dat veel minder vaak voorkomt dan een te hoge bloeddruk. Echte hypotensie is levensgevaarlijk, en dus even "erg" of misschien wel erger dan hypertensie, aangezien het wat directer is.

NB: ook hangt het er vanaf wat je met "erger" bedoelt: bedoel je erger als in gevaarlijker/schadelijker? Of erger als in de mate van klachten die je krijgt?

Oftewel: beide is niet echt gezond. Maar, in de dagelijkse termen is hoge bloeddruk gevaarlijker, omdat 'lage' bloeddruk vaak nog niet echt zo laag is om gevaarlijke klachten te geven. Tevens zijn medicijnen en vooral het aanpakken van de oorzaak in beide gevallen aan te raden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een 'echt' te hoge bloeddruk moet in alle gevallen behandeld worden, terwijl een te lage bloeddruk alleen maar behandeld wordt als er echte klachten, zoals flauwvallen en duizeligheid, zijn zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@ruth, dat klopt niet hoor.
Een hoge bloeddruk is namelijk altijd al "echt" anders wordt het niet zo genoemd. Een lage bloeddruk wordt eerder zo genoemd, nog voordat het "echt" is, omdat het veel minder vaak voorkomt dan gewone/hoge bloeddruk en zo is dat er bij artsen eenmaal ingegroeid.
Als je uitgaat van hypertensie en hypotensie (de "echte") dan moet het in beide gevallen behandeld worden, hypotensie vooral vanwege de oorzaak (bloeding, brandwond, ziekte, enz). NB deze informatie komt van mijn broer, en hij is een cardioloog.

Andere antwoorden (6)

In feite kun je van beide zeer onaangename klachten krijgen, zoals duizeligheid, vermoeidheid, hartkloppingen enz.

Maar een te lage bloeddruk is nog altijd minder erg dan een te hoge. Puur omdat de organen minder te lijden hebben bij een lage bloeddruk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een te lage bloeddruk is minder erg. Ik heb er zelf last van. De huisarts vertelde me dat mensen met een lage bloeddruk vaak erg oud worden.
(helemaal gerust en blij dat ik oud zou worden verliet ik de dokterspost en werd bijna omver gereden door een auto...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En toen was je bloeddruk gelijk op het goede niveau!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Aan het lot ontkom je niet, hoge of lage bloeddruk :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@moolkeesje: Ja, alleen was mijn hartslag opeens te hoog :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Moolkeesje waar is het vogeltje?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
op zijn kroontje
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Welk kroontje?Ik zie wel me zussie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ha,ha, hij is heeeeeeeeeeeeeeeeel leuk.
Een dag niet gelachen is geen dag, dankjewel!
Een te lage bloeddruk is minder erg.
Lage bloeddruk is niet gevaarlijk zolang iemand zich goed voelt. Gevolgen van een lage bloeddruk kunnen zijn: licht gevoel in het hoofd of flauwvallen.

Een hoge bloeddruk kan een herseninfarct, een hartaanval en zelfs hartfalen tot gevolg hebben.

Voor meer informatie: zie bron
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb toch liever een te lage bloeddruk. Hiervan kan je gaan flauwvallen en zaken maar een te hoge kan wijzen op een vernauwing van de bloedvaten. Dit kan dus tot hartaanvallen leiden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Weet je wat pas erg is? Helemaal geen bloeddruk! Maar zonder grapjes,het zijn allebei vervelende aandoeningen,maar lage bloeddruk is net wat minder erg.
Hoe het bij lage bloeddruk zit,weet ik niet,maar ik gebruik medicijnen tegen hoge. Het nadeel daarvan is dat je je de helel dag met steenkoude handen en voeten zit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De regeling van de bloeddruk in het lichaam is een ingewikkeld proces met een aantal terugkoppelingssystemen zoals het RAAS en met verschillende tijdschalen, van de slag-tot-slag regulatie in het hart tot de spanning in de arteriële vaatwand tot de regulatie van de hoeveelheid water en zout in het vaatstelsel door hormonen o.a. via de nieren.

Zowel een te lage als een te hoge bloeddruk kan tot gezondheidsproblemen leiden. Het eerste geval is zeldzaam, het tweede komt veel voor. Overigens is dit een sterk cultureel bepaald gegeven: in Duitsland worden zeer veel geneesmiddelen voorgeschreven voor lage bloeddruk (Kreislaufschwäche), terwijl dit probleem in Engelstalige landen amper lijkt voor te komen.
Bronnen: