afkeuren zonder werk is dat mogelijk?

ik ben 16 jaar geleden gestopt met mijn werk als ziekenverzorgende omdat ik een kind kreeg met het syndroom van down ,cataract en de ziekte van Hirsschprung. onze dochter was toen erg ziek en had volledige verzorging nodig. nog steeds is ze vaak ziek en moet dan gehaald worden van school.. in de tussen liggende jaren is mij van alles overkomen waardoor ik nu eigenlijk altijd pijn heb. ik ben geschept door een auto en heb daar een stevige whiplash aan over gehouden en 3 jaar geleden ben ik in mijn huiskamer gevallen en heb een lelijke armbreuk opgelopen. daar ben ik aan geopereerd en heb daar zenuwletsel van overgehouden en de bovenarm is iets verdraaid vastgegroeid waardoor ik bewegingsbeperking heb. nu is mijn man zijn werk kwijtgeraakt en heeft een bijstandsuitkering. het is mijn plicht als zijn partner mij weer op de arbeidsmarkt te begeven want anders.... ik kan echter niet lang iets volhouden is mij weer eens gebleken op de vrijwilligerswerkplek die ik nu heb en ben van 4 uurtjes werken 3 dagen van slag door vermoeidheid en pijn. ik ben niet iemand die snel naar de huisarts rent maar nu moet ik wel want ik kan gewoon niet werken . door mijn dochter haar instabiele gezondheid en door mijn eigen mankementen.. is het uberhaupt mogelijk mij nu door een uwv verzekeringsarts te laten keuren cq afkeuren ?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
10.3K
ronron1212
10 jaar geleden
wanneer heb je dan voor het laatst betaald werk gehad?
Amadea
10 jaar geleden
Lees de vraag, ronron: 16 jaar geleden.

Het beste antwoord

In feite heeft u al die tijd gewerkt als mantelzorger en hebt daar een opleiding voor genoten (ziekenverzorgende).
Gezien de zorgzwaarte die uw dochter nodig heeft zou mogelijk via een PGB u als verzorgende uw tijd kunnen declareren wat het normale aan zorg voor een kind overstijgt.
U zou dus een indicatie kunnen laten stellen(BJZ of CIZ) voor uw dochter en op grond van de te verstrekken voorziening hieruit loon verwerven. Zo heeft u dan een baan, welk loon in mindering gebracht wordt bij de uitkering van uw man.
De sollicitatieplicht zou dan komen te vervallen. Omdat dit gebeuren straks door de gemeente als instantie begeleid gaat worden is een orienterend gesprek wellicht nuttig, gezien de situatie lijkt het me ongewenst dat u met uw kwaliteiten als verzorgende anderen dan uw kind gaat verzorgen waarbij uw kind mogelijk zelf een andere verzorger (M/V) krijgt.
Ik ken diverse situaties waarbij een dergelijke constructie naar ieders tevredenheid wordt toegepast, anders zou uw dochter immers mogelijk geinstitutionaliseerd moeten worden en dat is veel kostbaarder en wellicht niet beter.
Het is dus niet zaak u af te laten keuren voor werk maar u te laten betalen voor de intensieve en specifieke zorg voor uw dochter. Daarmee is wellicht uw probleem wat dat betreft op te lossen.
Mocht u gedurende de uit PGB betaling (als loon) arbeidsongeschikt blijken, dan kunt u bij het UWV terecht en zal er zelfs extra hulp nodig kunnen zijn om uw gezin in goede orde te krijgen/te houden.
Het is dan van belang dat u zich door de SVB laat uitbetalen uit de PGB voor uw dochter. U bent dan ook sociaal verzekerd als ieder andere werknemer.
U kunt het PGB ook in eigen beheer besteden maar dat kan in uw geval onhandig zijn.
Dat u naast de zorg voor uw dochter met 4 uur vrijwilligerswerk kapot bent , wil ik wel geloven, uw werkdruk kan in de bestaande situatie weleens veel te hoog zijn.
Ik wens u sterkte.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Nee, dat is niet mogelijk. Je kunt alleen afgekeurd worden door het UWV als je werkt. Bij de bijstanduitkering zijn er uitzonderingen mogelijk, wat verplicht werken betreft, voor speciale gevallen. Ga naar je specialisten en laat deze een uitdraai maken van je medische geschiedenis en ook dat van je dochter. Breng dit naar je gemeente met daarbij een begeleidende brief waarom je niet kunt werken en de kopieën van de specialisten van jou en van je dochter, waarin informatie die niets met je beperking te maken hebben, onleesbaar kunt maken. Er zijn gemeenten die in jouw soort gevallen een speciaal formulier hebben dat ingevuld dient te worden, vraag dus eerst na bij je gemeente hoe je dit aan moet pakken. Binnen een aantal weken krijg je te horen of je vrijstelling krijgt van solliciteren. Ik geef je een goede kans hierop. Succes.