is hier echt niets aan te doen ? zie uitleg

hallo,

ik heb regelmatig en grote bult an de buitenkant van mijn schaamstreek,
soms echt een hele grote vult van een ongeveer 4 a 5 cm lang, dit doet erg veel pijn,. na een paar dagen knapt het open komt er veel troep uit en een paar maanden later zit het er weer,

ik ben bij 2 verschillende huisartsen geweest, meerder keren ik heb dit al sinds de pubertijd. ze zeggen steeds dat er niks aan te doen is. ik krijg wat domme tips en word weer weg gestuurd.
1x doorgestuurd naar een gynacoloog en die kon er ook niks mee,
ik heb ook wel eens van die bulten in mijn oksel en in de knieholte,. maar die zijn veel minder groot en zijn ook zomaar weer weg.

ben ik de enige met dit probleem,. de dokters kunnen tegenwoordig zoveel maar voor zon stomme bult is er helemaal geen oplossing.
als ik die bult heb kan ik bijna niet lopen, slapen, etc.

heeft er iemand een tip?. zijn er meer mensen die dit hebben ? zijn er alternative middeltjes die ik kan kopen ?

14 jaar geleden
64.2K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
GOeie vraag. Ik heb dat ook wel eens gehad. Bij mij is hij gelukkig niet geknapt toen. Maar inderdaad kon de huisarts er niets mee... Ik ben benieuwd naar de antwoorden.
rebecca
14 jaar geleden
ik ben blij als hij knapt dounja. dan is de pijn meteen weg.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kan ik me voorstellen. Bij mij heeft het toen een week geduurd en toen was ie gewoon weg.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Misschien is het de cyste van Bartholin. Ik heb er soms ook last van. Dat kan wel een week of zelfs langer duren. Die cyste kan in sommige ziekenhuizen behandeld worden. Er is online veel over te vinden.

Het beste antwoord

wat jij hebt is hidradenitis, ik heb het ook.
kijk eens op www.hidradenitis.nl
er is helaas idd niets wat helpt; antibiotica niet, smeersels niet, deroofing niet.
smeren met trekzalf om het abces sneller door te laten breken is alles wat je kan doen.

Toegevoegd na 7 minuten:
ga zeker ook kijken op het forum van de site die ik je net gaf.
de herkenning en erkenning zal je goed doen.
Rieneke1
14 jaar geleden
rebecca
14 jaar geleden
hallo rieneke. heb net al even wat rondgekeken daar. en ik denk idd dat ik dat heb.
ik heb nu in ieder geval een wat mooiere naam voor mijn probleem dankje hihi :)
ik zal volgende week weer eens naar de huisarts en ik zal hem zelf wel even vertellen dat ik denk dat het dit is mischien stuurt hij me dan door naar iemand die daar verstand van heeft :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb het gehad en de 'deroofing' behandeling gehad, en dit heeft wel degelijk geholpen. De bult is nooit terug gekomen.

Andere antwoorden (10)

Stop met jezelf scheren!
Vaak zijn het ingegroeide haren die een ontstekking veroorzaken.

Toegevoegd na 2 minuten:
En ik bedoel natuurlijk ontsteking;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat dacht ik ook.+1
Waarschijnlijk komt het doordat je een infectie oploopt door ontharen. Mijn tip:gebruik de tondeuse en je zult zien dat het niet meer voorkomt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens mij heb je een barhtolin cyste. Veel vrouwen hebben hier last van. Aan beide kanten van je vagina zitten klieren die vocht afscheiden zodat je vagina vochtig blijft. Wanneer een van beide verstopt raakt vult het zich met vocht en kan zo groot worden als een mandarijn. Zeer pijnlijk!!

Na een tijdje komt het vaak vanzelf weer los. Soms moet de dokter het openprikken. Als je er heel vaak last van hebt, kan een gynaecoloog besluiten het gaatje wat groter te maken of de klier helemaal weg te halen.

Laat je doorverwijzen, er zijn genoeg mogelijkheden om ervanaf te komen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jou probleem komt me bekend voor. In het verleden, zo tussen mijn 10e en 20e levensjaar, heb ik ook vaak zoiets dergelijks gehad. Het begon met een stevige puist, daarna begon er zich een kop te vormen die langszaam uitgroeide naar een soort schijf van (vol met) pus, die zoals jij al schreef, wel tot 5 cm kan groeien. Als de bult (puist) groot en rijp genoeg was, ging hij vanzelf open, liep het pus eruit en zag je er na ca. 3 dagen niks meer van. Alles bij elkaar duurde zo'n bult, van begin tot eind, zo tussen de 2 of 3 weken. Om het proces te versnellen, snee ik de bult na ca. 10 dagen zelf open, zodat de rommel eruit kon, beetje jodium en een pleistertje en alles klaar.
Maar het bleef steeds terug komen. Ben er zelfs 2x operatief aan geholpen in het ziekenhuis. Ze noemden het een soort kwaadaardige steenpuist (heeft met stafylokokken te maken) en ik kan me nog herinneren dat ik als medicijn Keforal kreeg. Later moest ik voor een tijdje alles wat ik dronk, vervangen door brandnetelthee en sinds dien heb ik er nooit meer last van gehad.
Dit is natuurlijk mijn persoonlijke ervaring (van zo'n 30 jaar geleden) en inmiddels is er natuurlijk veel veranderd, maar misschien dat je met deze info wat kunt doen.
In ieder geval sterkte.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit klinkt als terugkerende steenpuisten. Zie de Bron voor meer informatie. Klik vanuit die wikipedia-pagina ook eens door naar de pagina's over furunculose en hydradenitis - kijk zelf of je jouw verschijnselen hierin herkent.

Ik denk dat je de volgende belangrijke dingen uit het wikipedia-artikel kunt halen:

--  Wanneer de steenpuist opengaat en er troep uitkomt, moet je daarna de omliggende huid grondig ontsmetten en schoonhouden. Ik die prut zit namelijk de bacterie die het probleem veroorzaakt.

--  Was je ondergoed en eventuele andere kleding die met de steenpuist in aanraking komt, op een zo hoog mogelijke temperatuur. Dit om de bacteriën te doden die in je kleding komen, om te voorkomen dat je jezelf via je kleding een paar dagen later opnieuw besmet.

--  Hetzelfde geldt voor je beddengoed.

--  Kijk je kleding na op schuren, afknellen, of irritatie door bijvoorbeeld een loszittende stiknaad.

--  Controleer of je suikerziekte hebt. Suikerziekte vermindert de weerstand tegen deze bacterie.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt.
Cryofiel
14 jaar geleden
Ik heb er ook een paar keer last van gehad - ik lag soms, vlak vóór het doorbreken, te bibberen in bed van ellende...
Sinds ik me elke dag scheer, heb ik er nooit meer last van gehad : gedeeltelijk kwam het misschien inderdaad door ingegroeide haartjes, of door het heen-en-weer bewegen van zo'n haartje in je ondergoed, als je loopt.
In elk geval : nooit meer last nu.
(En mijn 'lover' is erg happy met het resultaat van mijn dagelijkse onder-de-douche-regime, en ik dus ook...:-)))
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bovenstaande antwoorden kunnen waar zijn -

het lijkt ook wel op een vorm van ( ernstige ) acne welke ik zelf aan de lijve ondervonden heb.

Mijn raad: ga naar een dermatoloog en laat je niet afschepen door je huisarts.

ben nu ( op mijn 52 e ) voor het eerst van mijn leven ( sinds pubertijd) redelijk vrij van deze acne op een eigenlijk zeer eenvoudige wijze ( 1 klein antibiotica pilletje per dag - voor zeer lange tijd)

ook ik had grote bulten zo als jij beschrijft.
suc6 !!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goed dat je deze vraag stelt, ik heb precies hetzelfde!
Dank dus ook aan alle andere antwoorders :-)

De eerste keer dat ik het had, was ik een jaar of vijftien. En dat was ook de ergste die ik had. De huisarts heeft hem toen opengesneden.

De keren daarna kreeg ik van de assistente het advies om in een zo warm mogelijk badje te gaan zitten met Sunil (waarom precies Sunil weet ik niet, het had met de samenstelling te maken. Dus geen biotex of soda; soda is te basisch geloof ik).
Door dat badje wordt de boel wat zachter, dus minder pijnlijk, en 'rijpt' de puist sneller zodat hij sneller/makkelijker kapot gaat.

Inderdaad moet je de boel, als hij eenmaal 'door' is, heel goed schoon houden. Betadinezalf erop en een gevoelige-huid-pleister.

Maar het lijkt me inderdaad een goed idee om je eens te laten doorverwijzen naar een dermatoloog, vooral omdat het bij jou zo te zien best wel ernstig is. En dan zou ik me niet laten afschepen: volgens mij heb je gewoon recht op een verwijskaart als jij dat wilt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit kan zeker komen doordat je te strakke broeken draagt! Probeer eens een tijdje iets te dragen wat los zit op die plekken, geen knellende slips of broeken!

Daarnaast veel srubben op die plekken, met wat zeezout. Zo'n 3 x per week.

Ik neem aan dat het meer in de liesstreek zit of boven aan, binnenkant, bovenbeen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb het ook, ook aan de binnenzijde van mijn lies en ook al heel lang. Soms heel groot en soms is hij bijna weg.
Pijnlijk en soms niet.
Toevallig ben ik laats bij de dokter geweest en ze vertelde dat het kwam door het scheren, een ontsteking o.id van een haarzak. Niets aan te doen en het kon geen kwaad. Tja een weinig bevredigend antwoord dus.
Maar je bent dus niet de enige, ook wel fijn om te weten, ook voor mij :-)