Kunnen doven mensen stemmetjes voorstellen in hun hoofd?

voor mensen die doof zijn geboren en die later doof zijn geworden a.u.b!!

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
4.2K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Leuke vraag!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dankje!

Het beste antwoord

Mensen die doof geboren zijn, kunnen geen stemmen horen in hun hoofd. Ze hebben namelijk nooit klanken leren kennen, laat staan gesproken taal.

Mensen die doof geworden zijn kunnen dat wel, net als mensen die niet doof zijn. Ze kennen al geluiden en taal. Wel vervormt de taal in hun eigen hoofd, omdat het niet onderhouden wordt. Ze horen niet meer andere mensen spreken. Als ze zelf dingen fout 'uitspreken' in hun hoofd, kunnen ze dat niet herkennen en corrigeren. Daarom wordt de fout voor hun normaal.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

dat ligt eraan...
als ze doof zijn geboren kunnen ze dat niet, maar als ze later doof zijn geworden weten ze hoe iemands stem zou kunnen klinken en dan stellen ze xzich dat voor...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee... Net zo goed als je pijn niet kunt herinneren, alleen maar als gebeurtenis, maar niet in beleving, kunnen mensen die ooit hoorden zich iets herinneren van hun gehoor...

Voor doven is het al totaal onmogelijk, net zo onmogelijk om voor horenden te voelen hoe echolocatie voor een vleermuis voelt of hoort...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik kan me bepaalde soorten pijn nog héél goed herinneren hoor. - van mij
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Herrinderen wel ja, maar die pijn van je verleden niet opnieuw beleven.
Als ze nog nooit geluid hebben gehoord, kunnen ze dat niet. Net zo min als blind geborenen kleuren in hun hoofd kunnen zien. Dat neemt niet weg, dat er wel een bepaalde voorstelling is van geluid of kleur.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat technisch gezien dove mensen heel goed geluiden kan worden geleerd, bijv. door trillingen te genereren. Dat is uiteindelijk een luidspreken ook. Misschien nu nog niet, maar wel binnenkort.