Wat kun je doen tegen spastische darmen ? En dan vooral het opzetten van de darmen ?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.5K

Antwoorden (8)

Gezonde voeding en beweging zijn eigenlijk de enige dingen die je kan doen, om spastische darmen zoveel mogelijk te voorkomen.
AlphaLimaSierra
14 jaar geleden
Probeer eens je koolhydraten niet samen te eten eiwitrijk voedsel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Veel vezels eten.
En beter geen dranken met koolzuurgas drinken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Naast wat hier boven al is aangegeven is regelmatig leven en voldoende nachtrust ook erg belangrijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
geen koolzuurhoudendedranken drinken
goed doorademen
en oppassen met witbrood
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Natuurlijk de gezonde voeding en het vermijden van koolzuurhoudende dranken; dat is elders op deze pagina al genoemd.

Daarnaast zijn er een paar dingen die ook heel belangrijk zijn, maar die vaak over het hoofd worden gezien.

Ten eerste is daar het vermijden van voedsel waarvoor je een allergie hebt, of dat je niet goed kunt verteren. Ik weet van mezelf bijvoorbeeld dat ik niet teveel appels moet eten; doe ik dat wel, dan wordt mijn ontlasting erg dun. Ik houd het dus bij één appel per dag, dan gaat het nog net goed. Je zult voor jezelf moeten uitvinden of jij ook zulk voedsel hebt waar je gevoelig voor bent.

Ten tweede is er voldoende beweging. Meerdere keren per week goed bewegen is erg belangrijk voor de werking van de darmen. Het beste is elke dag te bewegen. Al is het maar een fietstocht naar het station. Als je met de auto naar je werk gaat, kijk dan eens of je je auto op 20 minuten loopafstand van je werk kunt parkeren. Dat kost je maar 15 minuten in de ochtend en 15 minuten in de middag (want anders zou je 5 minuten in de auto zitten, nu loop je 20 minuten, verschil is 15 minuten). Zo krijg je elke dag een redelijke hoeveelheid beweging, en dat helpt - niet alleen voor je darmen, ook voor de rest van je gezondheid.

Ten derde, heel vaak vergeten: veel mensen slikken bij het drinken een heleboel lucht mee naar binnen. Als je dat zo gewend bent, weet je niet anders. Je denkt dat je "gewoon" een glas water drinkt. Je merkt dan niet eens hoeveel lucht je eigenlijk meeslikt. Probeer eens een glas water te drinken, en probeer daarna te boeren. Als dat makkelijk en meermaals lukt, heb je teveel lucht meegeslikt. Die lucht komt dan gedeeltelijk mee de darmen in, en verstoort daar de darmwerking.

Tenslotte helpt het als je je leven regelmatig inricht. Elke dag op dezelfde momenten dezelfde hoeveelheid voedsel eten; hetzelfde geldt voor tussendoortjes. Elke dag op hetzelfde moment naar bed, elke dag op hetzelfde moment opstaan; ook in het weekeinde! Mijn darmen zijn gevoelig voor het moment waarop ik eet; misschien is dat bij jou ook zo.

Succes!
Cryofiel
14 jaar geleden
Er wordt beweerd dat je voor spastische darmen veel vezelrijk voedsel moet eten, maar bij sommige mensen kan dat juist erg pijnlijk en averechts werken.

Het opzetten van je darmen heeft te maken met gisten en gassen. De volgorde van het eten van voedingsmiddelen kunnen zorgen voor gisting. Wanneer je na een warme maaltijd fruit of zuivel gaat eten kan dat gaan gisten in je darmen. Fruit verteert heel snel en wil sneller je darmen verlaten. Wanneer het de darmen niet kan passeren dan gaat het gisten en zorgt voor een opgeblazen gevoel.

Witmeelprodukten, suikers en koolzuur zorgt voor veel gas in je darmen.

Eet regelmatig en bouw het langzaam op tot de middag en ga dan weer minderen. Zes eetmomenten per dag is het beste, waarvan drie hoofdmaaltijden en drie tussendoortjes.

Eet fruit en zuivel nooit na een hoofdmaaltijd maar altijd als tussendoortje.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij mij heeft Vifit/Optimel heel goed geholpen. Ik heb er bijna 3 jaar mee gelopen, heb enkele maanden deze drankjes gedronken (1 a 2 glazen oper dag) en ik ben er helemaal vanaf. Misschien scheelt het ook als je er in gelooft dat dit helpt. Daar gaat het ook van over! ;) Het zit namelijk vaak tussen je oren, maar dat zul je vaker gehoord hebben.

Neem dus 1 a 2 glazen per dag, en geloof er in dat het werkt. Dan komt het helemaal goed.

Let ook op voeding. Ik ben geen dieten gaan volgen ofzo, maar bij mij (en veel andere mensen) zorgt vet voedsel (snacks bijvoorbeeld) en Cola voor problemen. Vermijdt zulke dingen, maar probeer er achter te komen waardoor je last krijgt. Neem gewoon alles was je altijd neemt. Maar van sommige dingen neemt de drang toe. Laat deze producten eens staan en kijk of het beter gaatt. Op den duur zul je dat inderdaad gaan merken. Probeer een product, in mijn geval snacks, later weer eens te nemen. Grote kans dat je dan (eenmalig) weer last krijgt. Dan weet je waar het aan ligt!

Soms heb ik het idee ('s ochtends) naar het toilet te moeten. Als ik dan 's avonds naar het toilet ga, besef ik weleens dat ik 's ochtends niet eens ben geweest, omdat het dan even niet zo goed uit kwam!

Heel veel succes, als je vragen hebt mag je ook een persoonlijk berichtje sturen.