Als ik (anoniem) bij leven een nier wil doneren, waar moet ik me dan aanmelden?

Ik zit er al een aantal jaren aan te denken om anoniem een nier te doneren. Ik kan echter nergens op het internet vinden wat ik daar voor moet doen, waar ik me voor moet aanmelden. Ik zie dat er een hele screening aan vooraf gaat, maar waar moet ik me dan aanmelden?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.1K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik raad het af om dat te doen, tenminste als het gaat om het doneren aan een willekeurig iemand. Er kan een complicatie optreden bij de operatie, wat zelfs je leven in gevaar kan brengen. (Er gaat zo vaak iets mis bij een operatie, en alle ziekenhuizen proberen uit alle macht elke fout buiten de pers te houden.) En het kan zijn dat een _familielid_ later graag je nier had gewild - en die kan je natuurlijk niet meer geven, als je 'm al hebt weggegeven.
Voorts is het zo dat het niet voor niets zo is dat je twee nieren hebt: er faalt er namelijk wel eens eentje (of een leider er naartoe. Daarom komt 't ook wel eens voor dat iemand 3 urineleiders heeft (evolutie/gemiddelde overlevingskans verhogen)). Bij jouzelf is de kans redelijk aanwezig dat er een nier faalt op hoge leeftijd (als je tenminste ambieert een hoge leeftijd te halen). Best kans dat je later enorme spijt krijgt als je je nier al op (jonge) leeftijd weggeeft. Nierstenen bijvoorbeeld, komt vooral op wat hogere leeftijd voor.
Persoonlijk zou ik zeggen: vul je donorcodocil in, en stop die in je tasje/beurs. Besluit je toch anders, dan raad ik aan eerst te overleggen met je huisarts (als de band goed is). Die kan beter beoordelen wat de kans is dat je hem zelf nodig hebt (op hogere leeftijd).
Frimu2
10 jaar geleden
Dit zijn idd nadelen, welke met de maatschappelijk werker besproken worden. Echter is dit verhaal wel wat eenzijdig. Voordeel is weer dat je boven aan de transplantatie lijst komt bij een eigen nierfalen. Bovendien ga je door zo'n screening heen dat je gemiddeld ouder word dan iemand, die door ongezondheid niet mag doneren. ( indien je diabetes hebt of al iets met je nier.....mag je al niet eens doneren.
Maar .... Ook uw afweging moet de vraagsteller wel iets in zijn besluit meenemen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja, dat vermoeden had ik al. Het zal vast niet zo zijn dat iemand denkt: ik heb twee nieren, ik geef één nier weg die ik waarschijnlijk niet nodig zal hebben, houdt er een litteken aan over en that's it. Die potentiële complicaties zullen dermate zorgelijk zijn dat daar flink over gepraat moet worden. Ik ben ook nog erg jong - 23 - en zal het misschien wat onderschatten. (Zo las ik ook dat het je mogelijk zwangerschap in het toekomst in de weg kan staan...?) Het lijkt me alleen heel erg mooi en om dat litteken zal ik me geen zorgen maken voor zoiets moois. Dank voor jullie antwoorden!

Antwoorden (4)

Om te beginnen bij de huisarts. Hij kan een onderzoek in gang stellen of je wel geschikt bent als donor. Praat eerst met hemen hij leidt je dan door de hele route van onderzoek tot operatie.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Gewoon de nierstichting benaderen, je word dan snel met een maatschappelijk werker in contact gebracht, deze vertelt je dan alle voors en tegens. Want er zijn ook wel wat dingen waar je niet bij stil staat. Erg nobel, in ieder geval....ik weet sinds 7 maanden wat het is om een nier te doneren, maar de keuze dit voor een geliefde te doen is een stuk makkelijker.

Toegevoegd na 1 minuut:
Jouw donatie heet trouwens een sameritaanse donatie.
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja, ik weet er inderdaad erg weinig van. Wat ik nu denk is: ik heb twee nieren, ik geef één nier weg die ik waarschijnlijk niet nodig zal hebben, houdt er een litteken aan over en that’s it. Zou je mij misschien iets kunnen vertellen over de operatie en over de risico's die eraan vastzitten? Mooi dat je het hebt gedaan.
Je kan je hiervoor contact zoeken met een transplantatiecentra, deze vind je in een academisch ziekenhuis, in de bron de exacte adresgegevens.
Voor een nier kan je bij al deze ziekenhuizen terecht, voor andere organen niet.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dank voor je antwoord! Ik ga me er eerst verder over inlezen, want ik vermoed dat ik dingen over het hoofd zie. Anders zouden vast veel meer mensen dit willen doen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Klopt komt heel veel bij kijken, en de selectie is heel erg streng. Zeker ook omdat je er niet voor niks 2 hebt, de 1 kan de functie van de ander nog overnemen, dat zou bij jou dan niet meer kunnen. en kom je zelf op een wachtlijst.
Mag ik vragen waarom je wil doneren?
Een nier doneren bij leven aan een onbekende, heet ook wel een altruïstische of samaritaanse donatie.
Je kan contact opnemen met een transplantatiecentrum (dat is altijd een academisch ziekenhuis).
Zie voor heel veel nuttige links hierover:
http://www.transplantatiestichting.nl/donatie/donatie-bij-leven/meer-informatie
Hier staan o.a. alle transplantatiecentra te vinden, maar ook een infofolder over donatie bij leven en een link naar de nierdonorenvereniging.